Hemtex

Hemtex skänker till välgörenhet

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 10:03 CET

Hemtextilkedjan Hemtex har under december månad genomfört en lagerinventering i de svenska och finländska butikerna. Syftet har varit att identifiera äldre sortiment som kan fylla en viktig funktion som materialbistånd utomlands. Sammanlagt har ca 370 000 artiklar samlats in till ett lagervärde av ca 9,4 miljoner kronor. Detta har sedan skänkts till Läkarmissionens och Erikshjälpens gemensamma samarbetsorganisation Human Bridge.

”Human Bridge har ett mycket gott anseende i arbetet med att bland annat utrusta sjukhus och kliniker runt om i världen med viktigt sjukhusmaterial. Det känns därför stimulerande att Hemtex kan bistå denna hjälporganisation med vårt textilsortiment”, säger Hemtex VD Erik Gumabon och fortsätter:

”Att sälja detta sortiment till rabatterat pris i butikerna är inte ett alternativ för oss. Det pågående omställningsarbetet till nya Hemtex innebär att vi ska erbjuda ett modernt sortiment till attraktiva priser. Lagerresningen öppnar dessutom upp för möjligheten att snabbt förse butikerna med eftertraktat sortiment”, avslutar Erik Gumabon.

Från svenska butiker skänktes ca 220 000 artiklar till ett värde av 4,7 mkr och från finländska butiker skänktes ca 150 000 artiklar till ett värde av 4,7 mkr. Varorna är inköpta år 2007 eller tidigare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Manuel Ferrer, pressansvarig Hemtex: 0706-66 02 59.

Besök gärna Hemtex webbplats: www.hemtex.se

Hemtex är Nordens ledande hemtextilkedja med totalt 210 butiker i februari 2010, varav 145 i Sverige, 39 i Finland, 12 i Danmark, 10 i Norge, 2 i Estland och 2 i Polen. Av butikerna är 185 ägda av Hemtexkoncernen och 25 av franchiseföretag. Under gemensamt varumärke säljer butikerna heminredningsprodukter med tonvikt på hemtextil. Omsättningen i konsumentledet (inklusive franchisebutiker) uppgår till 1,36 miljarder kronor, exklusive mervärdeskatt. Hemtexkoncernens årsomsättning uppgick per den 31 oktober 2009 till totalt 1,31 miljarder