Svenska Badmintonförbundet

Henri går för seger i Swedish International

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 08:37 CET

Sveriges hopp i herrsingel, Henri Hurskainen, siktar högt när badmintoneliten samlas i Eriksdalshallen i helgen.

Det finns motstånd i ett par danska spelare, där den förstaseedade Hans-Kristian Vittinghus får ses som favorit. Henri inleder mot en kvalspelare på fredag och får på vägen framåt förmodligen möta Peter Mikkelsen i en kvartsfinal. Mikkelsen stod för motståndet i finalen i Irish Open före jul och då gick Henri segrande ur striden.

Även damdubbelparet Emma Wengberg och Emelie Lennartsson har turneringsseger i sikte. De är andraseedade i tävlingen och har hamnat på en svår halva. Där finns ena hälften av det holländska par som slog Emma och Emelie i finalen förra året och även starka skottarna Bankier/Mason.

Swedish International inleds med kvalspel på torsdag och huvudtävlingen sätter igång på fredag. Kvartsfinaler spelas på lördag klockan 9.00 och semifinalerna senare samma dag, klockan 15.30. På söndag klockan 13.00 börjar finalpasset.

Magnus Fantenberg, förbundschef Badminton Sweden
magnus.fantenberg@badminton.nu

Fakta Swedish International Stockholm
Swedish International Stockholm, SIS, är en internationell badmintontävling som anordnas av Svenska Badmintonförbundet i Eriksdalshallen i centrala Stockholm tillsammans med fyra Stockholmsklubbar: Spårvägens BMF, Täby BMF, Skogås BK och Kista BMK. SIS är en av 24 tävlingar på Europatouren och anses vara en av de mest populära tävlingarna. Sedan starten 2004 har vi haft runt omkring 200 deltagare om året från ett 30-tal olika länder i Europa, USA och Asien.

Fakta Svenska Badmintonförbundet
Svenska Badmintonförbundet bildades 1936 och har idag ca 31 000 medlemmar representerade i 253 föreningar runt om i Sverige. Ungefär en halv miljon människor i Sverige spelar badminton på motionsnivå minst en gång i veckan, vilket även gör oss till en stor motionsidrott. Badminton är sedan 1992 en olympisk gren.