Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Henrik Von Eckermanns första clinic sker på Strömsholm!

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 13:13 CET

Med stolthet kan vi presentera att en av Sveriges främsta hoppryttare, Henrik Von Eckermann, kommer att ha en clinic på Ridskolan Strömsholm, måndagen den 25 mars.
HVE, som han kallas, har med stormsteg levererat resultat i den yttersta världseliten inom hoppsporten. Han vann bland annat världscuphoppningen i Mechelen för några veckor sedan.

Henrik har under de senaste nio åren arbetat som beridare och tävlingsryttare hos den legendariska tyska hoppryttaren Ludger Beerbaum.

Det är första gången HVE gör en sådan här stor offentlig clinic. Nu ges chansen att lyssna till hans berättelse om hur vägen varit till de fantastiska framgångarna han åstadkommit.

Henrik kommer att rida ett par hästar och berätta om Team Beerbaums utbildningsystem samt ge tips och råd om hur bevara och utveckla unga hästars talang.

-  Det känns bra att göra en clinic på Strömsholm. Jag känner Jens Fredricson väldigt väl och vet att våra utbildningssystem är snarlika. Det är viktigt med grunden och att unghästar utbildas professionellt. Sedan känns det spännande att få dela med sig av sina erfarenheter säger Henrik.

Jens Fredricson, Stallmästare på Ridskolan Strömsholm finns med under dagen som support för Henriks uppdrag. Jens blev den första svenska hoppryttaren att kvala in till världscupfinalen som avgörs i Göteborg i april.

-  Jag ser fram emot ett samarbete med Henrik, han är en extremt begåvad ryttare som vi kan ta efter. Det är väldigt nyttigt för skolans elever att få möjlighet att delta i evenemang som dessa. Särskilt spännande blir det att följa Svenska Ridsportförbundets/HNS Talangprojekts ryttare, som rider med på clinicen, vilka jag är involverad i till vardags. En extra rolig dag på jobbet helt enkelt, säger Jens Fredricson.

Flera svenska ryttare nära en världscupfinal

Tidigare år har det räckt med cirka 40 poäng för att komma med till världscupfinalen. I år finns det en chans att få med flera svenska ekipage. Jens Fredricson är klar för final med sina 48 poäng, Malin Baryard Johnsson har 40 poäng, Rolf-Göran Bengtsson har 37 poäng och Hernrik Von Eckermann har för dagen 33 världscuppoäng.
Henrik rider nästa världscuphoppning i Bordeaux den 9 februari. Där behöver han få ytterligare poäng för att säkra en plats till finalen.
- Det gäller att ha marginalerna på sin sida, Bordeaux väntar och där skall jag givetvis göra allt jag kan för att rida hem fler poäng, säger Henrik.

För ytterligare information:

Malin Lindeman Dolck, Projektledare Ridskolan Strömsholm
E-post: malin.lindeman@stromsholm.com

Jens Fredricson, Stallmästare Ridskolan Strömshlm
E-post: jens.fredricson@stromsholm.com

Ridskolan Strömsholm AB är Sveriges ledande centrum för utbildning av ridlärare. Vi bedriver vår verksamhet i mycket naturskön kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 40 medarbetare, varav 20 lärare, som utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter ca 50 mkr per år. Ägare är ATG och Svenska Ridsportförbundet samt HNS, Hästnäringens nationella stiftelse. Vi samverkar nära med våra andra riksanläggningar Flyinge och Wången.

Våra huvudutbildningar är: univeritetsutbildning, ridsportgymnasium, folkhögskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildningar. Vi bedriver forskning och utveckling, dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året.
www.stromsholm.com