K Inspelningar HB

Henry Bowers väljer att flyta mot strömmen

Pressmeddelande   •   Jul 19, 2009 19:46 CEST

Henry Bowers (Kung Henry) är tillbaka, nu med sitt mest genomarbetade album hittills. Med sin kraftfulla stämma presenterar independentrapparen "Escape From Juniper Hills", där han under en timme fängslar lyssnaren med sin lyrik och musikaliska mångsidighet.

Henry Bowers, även känd som Kung Henry, har beskrivits som hiphopens svar på Tom Waits. Med sin kraftfulla röst har han oavbrutet turnerat i flera års tid och byggt upp en ansenlig skara fans. Den nya fullängdaren "Escape From Juniper Hills" släpps officiellt den 1 augusti av Kafkaotiska Inspelningar och distribueras av NLP Records.

- Skivan är ett sätt för mig att bearbeta och behandla mitt inre kaos i en vardag där sånt inte tillåts, säger Henry om albumet.

Henry varvar konkreta samhällsskildringar och politiska budskap med allegoriskt historieberättande texter som är personliga och reflektiva. Albumet är målande, cinematiskt och atmosfäriskt. Ljudbilden rör sig mellan organiska harmonier, smutsiga rytmer och elektroniskt skrammel.

Med rötterna fast förankrade i hiphopen hämtar Henry sina influenser från bland annat spoken word, reggae, blues och folkmusik. Bakom produktionen står namn som DJ Large (Organism 12, Promoe, m.fl.), Filthy (Afasi & Filthy), Nathan Redpath (från Sydafrika) samt Kryptonite och helheten vävs ihop av den ständige vapendragaren DJ Lo-kut.

En musikvideo till låten "Weather Forecast" är just nu under produktion och kommer vara färdig lagom till skivsläppet den 1 augusti. Videon görs av produktionsbolaget Pophunters.

henrybowers.com
myspace.com/kunghenrybowers