Affekt Film AB

Herman Lindqvist & Jerzy Sarnecki i svensk avrättningsfilm

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 08:00 CET

Sverige Nu: En rättstat, Sverige Då: Korrupt rättsväsende och torterande poliser. Enligt World Justice Project är Sverige rankat som det minst korrupta landet av de 97 undersökta länderna. Sverige är känt som en rättstat som präglas av rättvisa och moraliskt rättvisa straff. I den verklighetsbaserade filmatiseringen Falks Grav, visas en annan bild av Sverige. Polisen torterade fram erkännanden, rättsväsendet var korrupt och avrättningar och kroppsarbete var vanliga straff för hårda brott. Herman Lindqvist, Jerzy Sarnecki och Henrik Fexeus är tre av experterna i filmen.

I den verklighetsbaserade dramadokumentären Falks Grav porträtteras postrånarenJonas Falk och hans kompanjon Anders Frid. De fattiga förhållandena och drömmen om ett rikare liv leder till att de beslutar sig för att råna den postdiligens sompasserar byn. Rånet blir framgångsrikt i det anseende att de kom över en storsumma penningar och lyckas fly till Stockholm, men det faktum att Jonas skjuter ihjäl postiljonen under rånet visar sig få stora konsekvenser. En söndagskväll inovember 1855, mister Jonas Falk sitt huvud inför stora folkmassor som vallfärdat tillavrättningsplatsen för att se det fasansfulla. Barnen hade klättrat upp i träden för att få bättre sikt. Vissa av dem svimmade och föll ner från träden när avrättningen varett faktum. Så här säger beteendeexperten Henrik Fexeus gällande det faktum attföräldrarna tog med sina barn på en avrättning.

“det var egentligen inte så konstigt att man hade med barn på avrättningar. Man levde ett hårdare liv, döden var en mycket mer närvarande del av tillvaron."

Tortyr och Korruption

Enligt kriminologen Jerzy Sarnecki torterade polisen ofta de misstänkta för att få dem att erkänna ett brott. Han medger också att det är dessa metoder som gör andra länder framgångsrika i förhörsrummen idag.

“Polisen använde sig ofta av tortyr för att pressa fram erkännanden. Annan bevisning var i en rättegång inte nödvändig. Sen var ju även rättegångarna korrupta”, säger Jerzy Sarnecki.

Historikern Herman Lindqvist spinner vidare.

“Det var ett korrupt rättsväsende där de förmögna kunde gå fria och de fattiga varhjälplösa”

Filmbolaget Affekt Film har lagt månader på att gräva i fallet Jonas Falk för att få till en sanningsenlig bild. Om korruption och tortyr skedde i detta fallet, vet man medsäkerhet inte, men enligt Jerzy Sarnecki och Herman Lindqvist så var det mer än vanligtunder denna perioden.

Premiär 2014

Dramadokumentären Falks Grav kommer lanseras i två versioner 2014, en entimmesversion för TV och en långfilm för bio.

“Historien lyfter fram en människa av kött och blod i strömmen av dammigadokument. Man läser ofta om brott och avrättningar, men sällan får man se människan det handlar om. Det får man här”, säger Herman Lindqvist om projektet.

Om Filmproduktionsbolaget Affekt Film AB

Affekt Film AB är ett filmbolag i Trollhättan som producerar historiska filmer. Senast producerades filmen Estrid, om Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Affekt söker nu efter nya historiska projekt för en internationell marknad.

Kontakt:
Johan Fågelström, Producent; 0704-892108, johan@affektfilm.se