Svenska Fotbollförbundet

Herr: Egyptens trupp mot Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 10:08 CET

Tottenhamduon Mido och Hossam Ghaly är de mest namnkunniga spelarna i den 22-mannatrupp som Egtypens förbundskapten Hassan Shehata nominerat till onsdagens match mot Sverige.
Mido
Matchen, som är en del i Afrikanska Fotbollförbundets 50-årsfirande, spelas på gigantiska Cairo Stadium, en arena som rymmer 75.000 åskådare. Det gällande publikrekordet på arenan är smått fantastiska 120.000 åskådare, som noterades i en match mot Kamerun 1986. På den tiden fanns det inte sittplatser på alla sektioner utan publiken kunde tränga ihop sig och rykten gör gällande att ännu fler befunnit sig på arenan under en ligamatch mellan Al Ahly och Zamalek.
Publikkapaciteten sänktes till nuvarande 75.000 då arenan genomgick en omfattande renovering inför afrikanska mästerskapen 2006.

Inom kort kommer dock Cairo Stadium bara vara den näst största arenan i Egypten. I Alexandria byggs Borg El Arab Stadium, som kommer att kunna ta emot 80.000 åskådare.

7 februari 20.00 (19.00 svensk tid)
Kairo Stadium
Egypten-Sverige

Domare: Mohamed Abdalla, Libyen. Ass.domare: Mohamed Zaied & Ibrahim Farkash, båda Libyen. Fjärdedomare: Ahmed El Gahry, Egypten.

Matchen sänds i TV4