Rowi Wines AB

Herslevs Forårsbryg får 6 stjärnor av Danska Ekstra Bladet

Pressmeddelande  •  2012-03-26 12:20 CEST

Samma vecka som sex av Herslev Bryghus kunder fått tilldelat Michelinstjärnor, tilldelade Extra Bladet sex stjärnor av sex möjliga till bryghusets Forårsbryg.

Toppkaraktär! Det var betyget Extra Bladets ölexpert och redaktör för magasinet Ölentusiaten, Ole Madsen, nyligen tilldelade Herslevs Forårsbryg i sin påskbryggstest. Succén för Herslevs Bryghus fortsätter därmed, för tre månader sedan utsågs nämligen bryggeriets julöl, Stjernebryg, till den allra bästa i norges största blinsprovsmakningtävling. Man fick 93 poäng av 100 och kom före 72 andra kandidater.

Efter att ha smakat på fyra olika påskbrygger från mikrobryggerier utsåg Ole Madsen Herslevs variant till vinnare, och lade blygsamheten på hyllan i granskningen av bryggen. Herslevs grundare, Tore Jörgensen gläder sig att över den bryggmässiga medvinden som just nu råder.

-Jag är glad att det är just de här två ölsorterna som utmärkt sig särskilt. Det är två öl som är gjorda utifrån samma metod, belgisk klosterbrygg. Forårsbryg och stjernebryg är högtidsöl med hög alkoholhalt, bryggt med balans mellan det starka, det söta och det bittra förklarar Tore Jörgensen.

Toppplaceringen i detta senaste test av påskbrygg kommer dock lite i skymundan av den franska Guide Michelins stärnutdelning under föregående vecka, där sex av de danska stjärnrestaurangerna på listan er kunder hos Herslev Bryghus.

Gjertrud Flote, VD, Rowi Wines AB

Tore Jørgensen,VD, Herslev Bryghus

Följ länken till Systembolagets hemsida

Rowi Wines AB erbjuder ett brett utbud av mer än 1000 olika vin-, öl- och spritsorter från hela världen.
Allt noga utvalt i nära samarbete med våra duktiga producenter och erfarna samarbetspartners. Bland annat är varje produkt testad av en expertpanel bestående av sommelierer, vinimportörer, f d anställda hos Systembolaget och restaurangmänniskor. Från vårt kontor i Båstad arbetar vi på den Skandinaviska marknaden och exporterar även till Ryssland och Indien.
Namnet, Rowi Wines, har vi tagit efter den lilla Kiwi-fågeln Rowi (Apertyx rowi) som finns i ett begränsat antal i området Okarito i Nya Zeeland. Den sällsynta fågeln lär enligt sägnerna omtänksamt värna om alla i sin omgivning. En trivsam egenskap som vi hoppas att du som kund alltid ska finna hos oss.
Välkommen till Rowi Wines!Gjertrud Flote VD

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom