Airbnb

Hetaste resetrenden: Glamping – när lyxliv möter camping

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 08:02 CEST

Med över 14 miljoner gästnätter om året är camping det populäraste semesterboendet i Sverige enligt SCR*, och den nya resetrenden är ”Glamping”, glamourös camping för den kräsne resenären. Glöm förfrusna tår, obekväma liggunderlag och mygg i tältet. Glamping handlar om att maximera det mesta utav ditt friluftsäventyr, utan att offra hotellets bekvämligheter.

Airbnb, bostadsförmedlare av semesterhem mellan privatpersoner, har över 500 000 boenden runt om i världen och har listat sina topp tre bästa Glampingplatser.

Topp 3 Glampingplatser i världen:

Glampa under stjärnorna, Chile
Pris: 1247 SEK
Som det enda tälthotellet i världen som fokuserar på astronomi, är detta tälthotell en unik upplevelse för alla naturälskare. Tälten är i två våningar, med avtagbart tak för en magnifik utsikt över den Chilenska stjärnhimlen. Varje tält rymmer vardagsrum, badrum, terrass och sovrum med en boksamling om astronomi.

Aktiviteter

• Lär dig mer om stjärnhimmelen. Varje dag erbjuds det astronomikurser där du med hjälp utav guide och teleskop får lära dig upptäcka himmelens alla stjärnor.
  • Hoppa upp på hästryggen och ge dig ut på lägrets nattliga hästridningsturer. Guide finns med under ridturen och guidar dig igenom den Chilenska skogsnatten.
  • Svalka dig i lägrets egna pool.
  • Utforska den Chilenska naturen via de anordnade cykel och bilturerna som erbjuds.

Glampa som en engelsk prinsessa!
Pris: 2222 SEK
Glamorösare campingplats än denna får man leta efter. Med bubbelpool, delikatessbutik, fiskhandlare, ett holistisk terapirum, bubbelpool och snickarbod, summerar detta campinglägret Glampingtrendens essens. Sover gör man i något av lägrets tre tält, kompletta med kingsize sängar och dragen el. För de som vill bo något mer traditionellt finns det även husvagnar att hyra.

The Guardian, en av Englands största dagstidning, utnämnde nyligen denna campingplats till ett utav Englands topp tio bästa Glampingplatser.

Aktiviteter

• Skäm bort dig med en spabehandling. Campinglägret erbjuder ett flertal olika behandlingar.
  • Besök Sissinghurst Castle, ett klassiskt engelskt slott, berömd för sin vackra slottsträdgård och endast 4 minuter från campingplatsen.
  • Vindsurfa i Rye Bay eller Camper Sand, två stränder 20 minuter från campinglägret.

Glampa ”Down Under” och simma med delfiner
Pris:1260 SEK
Glamour kan man även hitta i en husvagn. Här campar du på stranden med havet som närmaste granne. Husvagnen är belägen vid Mornington Peninsula, Australiens bästa vindistrikt, en timmes bilfärd från Melbourne.

Aktiviteter

• Simma med delfiner och snorkla, ett måste ”Down Under”.
  • Ge dig ut på långvandring för att sedan koppla av vid någon av de varma källorna som finns i området.
  • Njut av ett glas rött och gå på vinprovningar.
Husvagnen har både bar och mikrovågsugn och har medverkat i ett flertal modeplåtningar och filminspelningar.

[1] Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation (SCR)

Här hittar du Airbnbs bildspel över de coolaste glampingplatserna.

För högupplösta bilder, se nedan eller kontakta Anne Sofie Kirkegaard, marknads och PR chef för Norden.Email:annesofie.kirkegaard@airbnb.com

Om Airbnb

Airbnb är en säker social marknadsplats för privata hem, där man online eller från sin smartphone kan hyra och boka unika boenden över hela världen. Airbnb är det bästa sättet att visa upp sitt hem för miljontals intresserade resenärer, oavsett om bostaden är ett slott för en natt, en segelbåt för en vecka eller en lägenhet för en månad. Airbnb gör uthyrnings- eller bokningsprocessen enkel, effektiv och säker. Med bostäder i mer än 35 000 städer och 192 länder erbjuder Airbnb det största urvalet av unika bostäder i alla prisklasser över hela världen. Airbnb grundades 2008 i San Francisco, Kalifornien.

För mer information om Airbnb besök Airbnb.se eller följ oss på Facebook och Twitter .

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne Sofie Kirkegaard, ansvarar för Airbnbs marknadsföring och PR i Sverige
+45 60 67 79 98,annesofie.kirkegaard@airbnb.com