Kulturdirekt

HIDDEN MOTHER PÅ RUHRTRIENNALE

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2013 08:24 CEST

HIDDEN MOTHER PÅ RUHRTRIENNALE

Hidden Mother - trio för scenisk musik - har blivit inbjudna av Heiner Goebbels att medverka på International Festival of the Arts RUHRTRIENNALE 2013. Heiner Goebbels (tonsättare, regissör) är konstnärlig ledare för Ruhrtriennale.

I början av juni 2012 hade Heiner Goebbels och Hidden Mother ett möte i Stockholm. Många idéer om samarbeten diskuterades. Högst upp på listan hamnade "Audio Graffiti".

"Audio Graffiti" är en serie kortfilmer som Hidden Mother producerade i samband med en konsert på Audiorama under Sound of Stockholm 2011. Audio Graffiti undersöker och kommenterar den akustiska miljön i Stockholm, inspirerad av gatukonstens vilja att förändra närmiljön genom att uttrycka sig i den.

Med början den 4 september och tre veckor framåt gör Hidden Mother workshops på Ruhrtriennale. Skolungdomar kommer att få göra sina egna Audio Graffiti-filmer, som sedan kan "taggas" av andra. Landskapet i Ruhrområdet kommer undan för undan att bli akustiskt nerklottrat - för den som tar sig tid att lyssna.

Audio graffiti 1: http://www.youtube.com/watch?v=Sli8f56w168
Audio graffiti 2: http://www.youtube.com/watch?v=v7-ocxTvzmg&feature=relmfu
Hidden Mother - Promo: http://vimeo.com/19581493
Hidden Mother på Ruhrtriennale har fått projektstöd av Kulturrådet.

Kontakt Ruhrtriennale:
Hendrik von Boxberg
h.vonboxberg@ruhrtriennale.de
tel. 0049-209-60507-137
Ruhrtriennale: http://www.ruhrtriennale.de/

Kontakt Hidden Mother:
Pontus Langendorf
pontus@hiddenmother.se
tel. 073-5050720
info@hiddenmother.se
Hidden Mother: www.hiddenmother.se

HIDDEN MOTHER

scenisk musik - ljudritualer - performance

Magdalena Meitzner, Pontus Langendorf och Ulrik Nilsson utgör tillsammans trion Hidden Mother. Magdalena är frilansande slagverkare och tonsättare, Ulrik och Pontus spelar i slagverksgruppen Kroumata. Hidden Mother är långt ifrån en traditionell slagverksensemble, i stället för trummor utgörs instrumentariet främst av diverse ljudobjekt som mikrofonförstärks och bearbetas elektroniskt.

Hidden Mother framför scenisk musik och integrerar ljudritualer och performancekonst i sina föreställningar. Musik av pionjärer som Georges Aperghis och Morton Feldman, yngre kompositörer som Hanna Hartman, Lisa Streich och Esaias Järnegard, samsas med performanceverk av konstnärer som Rebecca Horn och Marina Abramovic.

____________________________________________________________________
Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.