Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

Hillevi Larsson (S) kommenterar att Anna Corazza-Bildts personvalskampanj

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 11:45 CEST

Hillevi Larsson, kandidat (S) till Europaparlamentet, kommenterar att Anna Corazza-Bildt igår drog igång sin kampanj för att få bedriva politik i Bryssel:

- Igår drog moderaternas Anna Corazza-Bildt igång sin personvalskampanj. Det är knappast glädjande nyheter för dem som tror på ett mer jämställt och jämlikt Europa. 2006 var Corazza-Bildt med och undertecknade ett upprop mot en könsneutral rätt till äktenskapet. Hon har också i en intervju sagt att hon tycker att jämlikheten har drivits för långt i Sverige.

- Även när EU:s medlemsstater befinner sig i ekonomisk kris, så finns det ingen anledning att förbise de viktiga sakfrågorna som bidrar till att göra EU mer jämställt. Tvärtom är det en förutsättning för utveckling. Vi tjänar alla på att kvinnor och män får möjlighet att vara delaktiga i samhället. Det är medlemsstaternas skyldighet att ge dem förutsättningar till att möjliggöra för dem att arbeta.

- Moderaterna har varken på nationell eller europeisk nivå visat framfötterna när det gäller jämställdhetsfrågorna. Därför undrar jag hur moderaterna i såväl Europaparlamentet som under det svenska ordförandeskapet tänker arbeta med Lissabonstrategin och de så kallade Barcelonamålen där det exempelvis fastslås att det skall finnas barnomsorg för 33 % av barn alla under tre år?

Hillevi Larsson
Riksdagsledamot
hillevi.larsson@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se