Socialdemokraterna i Malmö

Hillevi Larsson (S) vill ha tydlighet kring internationella förskolor

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2015 10:06 CET

Riksdagsledamoten Hillevi Larsson (S) har ställt en enkel fråga till utbildningsministern Gustav Fridolin kring regelverket för internationella förskolor. Idag är regelverket otydligt vilket har medfört att kommunerna har olika tolkningar.

Internationella förskolor behövs på vissa orter i Sverige. Malmö är en sådan ort där företag och organisationer lockar till sig internationell arbetskraft. Denna utveckling välkomnas men ställer även krav på barnomsorgen.

Hillevi Larsson vill att regelverket förtydligas så att kommunerna kan erbjuda denna möjlighet vid behov.

”Att inte kunna erbjuda internationell förskola kan försämra kommunernas chanser att locka till sig internationella investeringar och att behålla befintliga företag med nyckelpersoner från andra länder. Därmed förlorar vi i förlängningen arbetstillfällen och skatteintäkter.”

För mer information kontakta:

Hillevi Larsson (S), 0705- 60 65 17

Vi är drygt 100 000 partimedlemmar – i alla Sveriges kommuner – som brinner för rättvisa. Tillsammans är vi engagerade i Socialdemokraterna. I s-föreningen i bostadsområdet, som ledamot i en kommunal nämnd, i riksdagsarbetet, inom olika fackliga s-föreningar och i internationella projekt med våra systerpartier i andra länder. Vi vet att vårt engagemang gör skillnad.