Hilmeko AB

Hilmeko sålde tillbaka företagsbilen till Volkswagen

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2015 07:14 CET

Hilmeko är ett värderingsstyrt företag som lever som de lär - när de fick information om att Volkswagen hade manipulerat sina utsläppsvärden, kontaktade de den lokala återförsäljaren. Det slutade med att återförsäljaren fick köpa tillbaka företagsbilen.

Hilmeko är ett av de företag som har erhållit brev från Volkswagen angående felaktigt redovisade utsläppsvärden. Det har visat sig att den bil som de hade köpt in till företaget av VW:s återförsäljare för tre år sedan, släpper ut 40 gånger mer kväveoxid än vad som hade uppgetts vid inköpstillfället. För Hilmeko, vars hela verksamhet har en hållbar inriktning, är det oacceptabelt, vilket de tydligt visade i konkret handling.

" För oss är det viktigt att ord följer handling och det är dags att syna många sömmar i samhället, vi vill verkligen att vår fina jord ska berikas av människor, inte tvärtom" säger Mariann och Tobias Meyer, ägare och grundare av höghöjdsföretaget Hilmeko AB.

När Hilmeko hade fått brevet från VW, kontaktade de den lokala återförsäljaren, konfronterade dem med uppgiften i brevet från biltillverkaren, presenterade sin verksamhet för dem, krävde att de skulle återkomma med en lösning på problemet och ställde kvar bilen utanför bilhallen, där den blev kvar.

Efter ett par olika, mer eller mindre kreativa förslag, erbjöd sig den lokala återförsäljaren att köpa tillbaka bilen till aktuellt restvärde. Hilmeko accepterade erbjudandet, sålde tillbaka bilen och fortsätter nu, så långt det är möjligt, att leva som de lär och att driva företaget med en hållbar inriktning.

Information:

Mariann Meyer, Hilmeko AB +46 (0)73 90 92 267, mariann@hilmeko.se

Hilmeko AB - höghöjdsarbete med högsta taksäkerhet kombinerat med det senaste inom miljöteknik. Erbjuder montering av solceller på tak för produktion av egen el och totalentreprenad inom solkraftsanläggningar, installation och återförsäljare av dagsljussystem samt taksäkerhetsprodukter.  Läs mer om företaget på hilmeko.se