Himlaspelet

Himlaspelet bjuder in till info lunch på Green Hotell i Tällberg 28 mars

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 21:51 CET

28 mars arrangerar Himlaspelet en informationsträff för sponsorer, hotellen i Tällberg, företag registrerade i Tällberg samt pressen. Vi kommer att informera om innebörden av Himlaspelts flytt till Tällberg samt bjuda på en smaklig lunch. Himlaspelets ordförande Gunnar Lundgren kommer att tala, liksom regissören Birgit Carlstén. Den än så länge hemlige nye huvudrolls innehavaren i rollen som Mats Ersson kommer också att närvara och presenteras.

Den som önskar delta är välkommen och bör i så fall kontakta info@himlaspelet.se eller per telefon

070-259 47 99

Vilket svenskt scenverk har framförts i 70 år, spelats 40 gånger på Dramaten för utsålda hus, uppförts i Uppsala, Helsingfors, och USA och orsakat ilskna protester från Joseph Goebbels? Översatts till Engelska, Holländska och Danska, blivit radioteater, dockteater, filmatiserats och visats runt om i Europa och Amerika? Med sådana som Per Oskarsson och Jarl Kulle i huvudrollen och en ensemble som bestått av namn som Stefan Ljungkvist, Gösta Prüzelius, Hans Josefsson, Tomas Bolme, Andes Wejryd, Peter Carlsson med flera?

Det rör sig inte om en pjäs av Strindberg eller Bergman eller Norén, det handlar om Himlaspelet, skrivet av teologen, författaren, regissören, konstnären, skådespelaren med mera Rune Lindström; född 1916 och död 1973 - en brinnande själ vars verk fascinerar tusentals åskådare varje år runt om i Dalarna.