HiNation AB

HiNation Nyhetsbrev - Maj 2013: HiLight ger ökad produktion i jordbruket

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 16:11 CEST

Växande intresse för HiLight som ett redskap för att öka produktiviteten i jordbruket

Under vårt senaste besök i Botswana märkte vi ett växande intresse för HiLight som ett verktyg för att öka jordbrukets produktivitet genom ett antal olika tillämpningar. Under vårt möte med Botswanas jordbruksminister Hon. Christiaan De Graaff och hans personal (bilden ovan) beskrev de flera ytterligare sätt att dra nytta av HiLights funktioner inom jordbruket. Några exempel:

• Nötkreatur: underlätta uppfödning av djur, samt förbättra kvaliteten på producerad mjölk
  • Fågel: ökad tillväxttakt på kycklingar
  • Små/självförsörjande jordbrukare: arbetet underlättas med förbättrade ljuskällor

Som en del av vårt besök i Botswana hölls även en workshop i Mahalapye där cirka 30 män och kvinnor från den lokala näringslivet deltog. Workshopen arrangerades tillsammans med WIBA, Women in Business Association, och AABWA, American African Business Women Association. Händelsen resulterade även i en artikel i Daily News den 6 maj, en av de största tidningarna i Botswana. För att läsa hela artikeln, klicka här.

HiNation utvald till "Swedish Minds" i San Diego

Det svenska konsulatet i San Diego, USA, arrangerar en utställning där de presenterar ett urval av de svenska uppfinningar. "Vi ställer ut en anmärkningsvärd samling av de bästa svenska innovationer som gör våra liv mycket enklare och säkrare".

Vi på HiNation är mycket stolta över att väljas som en av de få produkter och företag som presenteras på evenemanget äger rum den 13 juni!

För mer information, besök Swedish Minds.

Svensk Energi-delegation till Nairobi och Dar es Salaam

I maj deltog HiNation i två svenska delegationer i Nairobi och Dar es Salaam, med fokus på energi resp. cleantech. Vi hade turen att träffa både lokala företag, potentiella samarbetspartners samt statliga och internationella aktörer verksamma inom dessa områden.

Under en av presentationerna fick HiLight ett utmärkt tillfälle att visa upp sig! Strömavbrott bevisade att HiLight inte enbart är ett användbart verktyg på landsbygden, utan även som ett verktyg för stadsbefolkningen att hantera vardagliga situationer som strömavbrott och planerade avbrott.

"Oskar goes to Africa"

Bokstavligen. Oskar Klarén har packat sin väska för att gå(!) från Oslo till Tanger, en sträcka på över 4.000 km. Vi har försett honom med en HiLight för att försöka lösa en del av hans behov under denna fantastiska resa.

Om du vill följa Oskar under hans äventyr, kika in på hans blogg!

HiNation® was founded in 2008 by Linda Krondahl, M.Sc. Chemical Engineering and Technology Management. HiNation cooperates with external expertise, organisations and universities for product development, manufacturing and sales. Our mission is to provide the best solar powered products to people around the globe, focusing on two markets - Outdoor users www.hination.com and Off-grid users www.hination.org.

Today 1,7 billion people, about 25% of the world's population, lack access to electricity. Instead, they get light from open fires, kerosene lamps or battery flash lights. The result is unhealthy emissions, affecting the health of people locally and the environment globally, but also the risk related to fires in areas where water often is a scarce resource. With HiNation's portable solar panel HiLight they can produce their own energy for durable lighting and charging cell phones and other portable device.