HiNation AB

HiNation Nyhetsbrev - September 2012

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2013 13:25 CEST

HiLights doneras till nomader i Somaliland

HiNation är stolta över att Swe-Golis, Svensk-Somalisk Miljösamverkan, valt att donera HiLights till nomader i Somaliland. Swe-Golis representant berättar att  "HiLights används för att förbättra näring och livssituation. Vi är mycket tacksamma för det samarbete som gjorde dessa donationer möjligt." Läs mer om Swe-Golis.
Om du har liknande idéer och vill stödja en grupp med ljus och laddning, skicka ett mail till info@hination.se.

SROI, Social avkastning på en investering - vad är det?

SROI, den sociala avkastningen på en investering (Social Return on Investment) är en term som vi hör mycket om i dessa dagar. Den försöker identifiera inte bara en ekonomisk, utan även en social och miljömässig nytta av en investering, i vårt fall i HiLight. Eftersom ni, våra läsare, är en kompetent publik skulle vi vilja veta era tankar: är SROI ett relevant och användbart sätt att mäta? Om termen är ny för dig, läs mer om SROI här.

Vi söker även en person eller en grupp studenter som är intresserade av att utforska HiLights SROI för en studentuppsats eller Minor Field Study. Maila dina tankar och idéer till Linda på linda.krondahl@hination.se.

Har du köpt dina julklappar än?

Om inte, köp ett GÅVOCERTIFIKAT och gör samtidigt en viktig skillnad. Läs mer och köp ett Gåvocertifikat till någon du tycker om!

HiLight recenseras i Gadgetose

Gadgetose är en webbplats som presenterar de senaste inom innovativa nyheter, teknik och program. De recenserade nyligen HiLight; läs deras recension här.

Nytt format för nyhetsbrevet

Som du kan se testar vi just nu ett helt nytt format för nyhetsbrevet. Vad tycker du? Berätta! Maila Linda på linda.krondahl@hination.se

HiNation® was founded in 2008 by Linda Krondahl, M.Sc. Chemical Engineering and Technology Management. HiNation cooperates with external expertise, organisations and universities for product development, manufacturing and sales. Our mission is to provide the best solar powered products to people around the globe, focusing on two markets - Outdoor users www.hination.com and Off-grid users www.hination.org.

Today 1,7 billion people, about 25% of the world's population, lack access to electricity. Instead, they get light from open fires, kerosene lamps or battery flash lights. The result is unhealthy emissions, affecting the health of people locally and the environment globally, but also the risk related to fires in areas where water often is a scarce resource. With HiNation's portable solar panel HiLight they can produce their own energy for durable lighting and charging cell phones and other portable device.