HiNation AB

HiNation skänker välgörande ljus som julklapp

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 21:20 CET

Det finns idag cirka 1.7 miljarder människor i Afrika och Asien som saknar tillgång till el. De använder istället fotogenlampor för ljus, vars gas och sot är giftiga för människan och miljön. I bara Afrika finns det 500 miljoner människor med mobiltelefoner, som de är beroende av för att få arbete, men de tvingas gå långa sträckor för att kunna ladda den och får betala dyrt för det.

HiLight är en kombinerad laddare och lampa som är helt driven av solceller. 10 timmars laddning i solljus ger 20 timmars belysning och upp till sju mobilladdningar . Lampan ger ett starkt ljus som klarar att lysa upp ett helt rum. En robust konstruktion som både är lätt att bära och hänga upp. Dessutom innehåller den inga miljö- eller hälsofarliga ämnen, och bidrar till en minskning av utsläpp, oljeberoende och brandrisk.

Solcellslampan hjälper barn till ett bättre och säkrare lärande. Fältundersökning har visat att barnen mår bättre samt kan studera två timmar extra med hjälp av HiLight istället för fotogenlampor. Små entreprenörer som oftast är kvinnor, kan hålla sin affärsverksamhet igång längre och de sparar upp till 2 dagar i veckan på att slippa ta sig till laddningsstationer. "När kvinnor får en inkomst skapar det bättre utbildning, bättre mat och hälsa i deras familjer. Det skapar en multiplikator-effekt som kan lyfta hela samhällen ur fattigdom." Kommenterar Dr Helene Gayle, VD och koncernchef på CARE.

Årets julklapp blev en färdigpackad matkasse men HiNations VD, Linda Krondahl, önskar istället att folk vill satsa på de alternativa julklapparna, så som skänk en get, eller i deras fall att skänka ljus. HiNations julspecial ger alla en möjlighet att hjälpa till att bidra till en ljusare framtid för dessa människor, genom en donation på 300 eller 1000 SEK och få ett gåvocertifikat som julklapp.
För mer information vänligen kontakta
Linda Krondahl, grundare och VD, 0707-949280
linda.krondahl@hination.se

HiNation® was founded in 2008 by Linda Krondahl, M.Sc. Chemical Engineering and Technology Management. HiNation cooperates with external expertise, organisations and universities for product development, manufacturing and sales. Our mission is to provide the best solar powered products to people around the globe, focusing on two markets - Outdoor users www.hination.com and Off-grid users www.hination.org.

Today 1,7 billion people, about 25% of the world's population, lack access to electricity. Instead, they get light from open fires, kerosene lamps or battery flash lights. The result is unhealthy emissions, affecting the health of people locally and the environment globally, but also the risk related to fires in areas where water often is a scarce resource. With HiNation's portable solar panel HiLight they can produce their own energy for durable lighting and charging cell phones and other portable device.