HiNation AB

HiNation ställer ut solcellsladdare på Europas största friluftsmässa

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2011 19:12 CET

HiNation HiLight är en solcellsdriven lampa och laddare som, från 10 timmars sol ger användaren 20 timmars stark belysning eller 3 mobilladdningar. Med en kompakt design och låg vikt är HiLight anpassad för människor som behöver ladda sin mobiltelefon, GPS eller digitalkamera ute i fält.

HiNation ställde nyligen ut på ISPO-mässan München. ISPO-mässan i början av februari är Europas största sport- och friluftsmässa med över 2,200 utställare och 80,000 besökare.

– Vi fick ett otroligt gensvar och intresset överträffade våra förväntningar, säger Linda Krondahl, vd på HiNation.Besökarna kunde testa det starka ljuset i vårt specialbyggda mörkrum, och vi erbjöd även gratis laddning av mobiltelefoner med hjälp av HiLight.

Fälttester påbörjades i Tanzania i september och pågår löpande. Testarna har nu använt sina HiLights flitigt i drygt 4 månader, både för belysning och laddning. Orsaken till att just Tanzania valdes för fälttester är att man ville testa laddaren och lampan i en mycket tuff och krävande miljö.

– Vi identifierade några förbättringar under våra fälttester och valde att låta de kunder som redan förbokat exemplar få den uppdaterade versionen, därför kommer leveransen av HiLight att ske i vår, säger Linda Krondahl.

Leif Josefsson, på MetaSpace AB som arrangerade testerna i Tanzania, var nyligen på besök hos testarna för att följa upp resultaten.

– Användarna var lyckliga över att HiLight fortfarande funkar, och de vårdar solcellsladdaren som ett barn, säger Leif Josefsson.

HiNation identifierar just nu samarbetspartners och distributörer internationellt. Med en liten hemmamarknad har siktet redan från start varit inställt på export.

– Vi har redan avtal med ett antal länder i Afrika. Tack vare ISPO har vi kommit ett steg längre i diskussionerna med distributörer som representerar större delen av friluftsmarknaden i Europa och viktiga länder i Asien. Förhoppningsvis kommer HiLight att finnas i utvalda butiker redan till sommaren, säger Linda Krondahl.

HiNation AB utvecklar högkvalitativa solcellsprodukter för krävande kunder och krävande klimat. Kunderna sträcker sig från västvärldens köpstarka frilufts-och båtmänniskor till utvecklingsländernas fattigaste, som förenas av ett gemensamt behov: ljusstark, säker belysning och att kunna ladda mobiltelefonen och andra mobila elektriska produkter. www.hination.se / www.hination.org. Kontakt: Linda Krondahl linda.krondahl@hination.se, 0707-949280.