Flyinge AB

Hingsten Chin Top stationerad på Flyinge

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 15:46 CET

Flyinge AB kan nu verifiera tidigare rykten om att VDL´s nya stjärna den 4-årige Chin Top kommer at stationeras på Flyinge under säsongen 2011. Hos båda parter finns intentionen att ha ett framtida långsiktigt samarbete runt hingsten gällande både avel och sport.

Chin Top e. Chin-Chin u. Folia II e. Joost – Ladlaco – Moltke I, godkändes vid premieringarna i Holstein hösten 2009. Hösten 2010 gjorde han ett mycket imponerande bruksprov i Schlieckau med osedvanligt höga poäng i hoppning. Hans sammanlagda hoppoäng blev 9,44, och han belönades två gånger med toppbetyget 10,0 för sin stora hoppkapacitet.

- Jag är mycket stolt över Chin Top, det är första gången någon av våra hästar fått betyg 10,0 vid ett tyskt bruksprov, säger Wiebe-Yde van de Lageveg.

Fadern Chin Chin var en av sin tids mest framgångsrika internationella hopphästar med deltagande och placeringar i två OS, VM, flera World Cup finaler mm. Efter avslutad sportkarriär har han haft ofantliga avelsframgångar med ett stort antal internationellt framgångsrika hopphästar och godkända hingstar efter sig i flera Europeiska förbund. Ur Chin Tops mödernelinje kommer också ett antal framgångsrika tävlingshästar på högsta nivå, som t.ex. Corradin (Carsten-Otto Nagel), Corland (Wout Jan van der Schans) m.fl. Karl-Henrik Heimdahl – avelschef på Flyinge – är mycket nöjd:

- Jag är mycket glad över att nu kunna erbjuda svenska hopphästuppfödare en högkvalitativ hingst med en mycket spännande och för Sverige ny prestationshärstamning, Jag har i flera år försökt få en Chin-Chin hingst till Sverige och är nu mycket nöjd med att vi har lyckats. För närvarande pågår diskussioner med grupp svenska intressenter om att kunna köpa en del i hingsten. Detta skulle ytterligare kunna förstärka långsiktigheten i denna satsning för svensk avel och hoppsport.

Hingsten har sedan sitt tyska bruksprov stått för fortsatt träning hos internationelle toppryttaren Björn Nagel i Tyskland som också kommer att visa honom vid det svenska bruksprovet.