Universal Music Sweden

Hiphop-kollektivet Redline presenterar ”Röd november” med släpp från Labyrint, Amsie Brown, Dani M, Mohammed Ali & Linda Pira

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 10:31 CET

Äntligen har det blivit dags för en av årets mest spännande hiphop-händelser då Redline-kollektivet drar igång sin framgångsrika Röd november-kampanj.  Under fem fredagar i november månad får vi ta del av fem spännande artistsläpp.

– Det känns jättekul att få köra igång Röd november och nu med fem nya tunga släpp. Vi är väldigt glada att vi också kan presentera två nya artister på Redline, Mohammed Ali och Amsie Brown som kommer stärka labeln ytterligare, säger Salla Salazar på Redline Recordings.

Uppsala-gruppen Labyrint har fått äran att dra igång kampanjen och släpper idag singlarna Motattack och Fakkin fin – låtar som båda visar upp deras kontrastrika musik i form av det socialpolitiska budskapet kontra kärleken. Igår besökte de radioprogrammet En kärleksattack på svensk hiphop där låtarna premiärspelades, varav Motattack kördes live. Lyssna här.

Under förra årets Röd november-kampanj släppte Labyrint-frontmannen Aki solosingeln När solen går ner som gästades av Kapten Röd. Den lyckades nå singellistans första plats, något som endast ett fåtal hiphopsinglar har lyckats med under 2000-talet och gick guld redan 40 dagar efter släppet. Idag har den lyckats gå fem gånger platina vilket motsvarar över 200 000 sålda singlar. Tidigare i år fick Labyrint ta emot priset för Årets Hiphop/Soul på årets P3 Guld-gala.

Röd november 2013 inkluderar följande Redline-släpp:

1 nov Labyrint

8 nov Amsie Brown