HiQ International AB

HiQ levererar omfattande servicelösning för hästavel och travsport i Finland

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2006 10:34 CEST

Den finska centralorganisationen för travsport och hästavel, Suomen Hippos, har valt HiQ som partner för att utveckla ett omfattande informationssystem för hästavel och travsport i Finland.

Servicelösningen, som fått namnet Heppa, ersätter Hippos nuvarande system, som använts i över 20 år. Till nyckelfunktionerna i det nuvarande systemet hör administrationen av ett centralt register över hästar i Finland samt hantering av flera typer av hästkapplöpningar och data relaterade till hästavel. Det nya systemet kommer att omfatta ett antal interaktiva tjänster.

– I framtiden kommer travkuskarna att kunna anmäla hästarna till loppen via Internet, och det blir enklare att registrera fölen. Dessutom kommer man att kunna göra vissa betalningar genom systemet, t.ex. försäkringspremier inför loppen, och vi får betalningsaviseringarna i realtid, säger Jukka Niskanen, Hippos IT-chef.

Partnern för systemuppdatering hittades genom en kvalificerad upphandling. Hippos valde HiQ baserat på deras starka referenser.

– Det märktes att HiQ arbetar på ett mycket metodisk och genomgripande sätt. De är definitivt mycket bra på att sätta sig in i och skapa stora och komplicerade system, säger Jukka Niskanen.

Finland är en av Europas främsta travnationer, och sporten har ökat i popularitet de senaste åren. Travtävlingarna i Finland lockar cirka 1,7 miljoner åskådare varje år, och totalt omsätts cirka 200 miljoner euro årligen i spel på hästar.

– Systemet som uppdateras nu är hjärtat i den finska hästnäringen och verksamheten. Vår kundbas växer ständigt och samtidigt ökar förväntningarna på våra tjänster. I nätverket ingår bland annat 34 travbanor, 16 hästavelsföreningar och 150 professionella travkuskar runt om i Finland. Via Internet kan vi serva alla så likvärdigt och smidigt som möjligt, säger Hippos VD Pekka Soini.

Det nuvarande systemet används huvudsakligen av personalen på Hippos House, tävlingsbanorna och hästavelsföreningarna. När systemet har uppdaterats kommer användarna att bli avsevärt många fler.

– Under förstudien av projektet gick vi igenom alla tänkbara användargrupper och deras önskemål och behov. Vi identifierade över 20 användargrupper, bland annat kuskar, veterinärer, hästägare och media. Det nya systemet kommer sannolikt att få tusentals användare, säger HiQ:s projektledare Pekka Ketola.

Hippos kommer även att förnya sin serverutrustning som ett led i uppdateringsprocessen. De väljer HP:s skalbara NonStop Integrity-server med Itanium-processorer.

– Hippos är HP:s äldsta NonStop-kund i Finland. För över 25 år sedan var de bland de första i Finland som valde NonStops föregångare Tandem. Nu är Hippos först i Finland med att använda HP:s Itanium-baserade NonStop-server, säger HP:s försäljningschef Sami Tiilikainen.

Det nya Heppa-systemet beräknas vara i funktion hösten 2007. Direkt efter att den första versionen är klar planerar man att påbörja ytterligare utvecklingsarbete.

För ytterligare information kontaktas:
Pekka Neva, VD, HiQ Softplan Ltd, tel +358-9-4355 8634
Pekka Soini, VD, Suomen Hippos, tel. +358-50-338 9484
Jukka Niskanen, IT chef, Suomen Hippos, tel. +358-400-600 280
Annika Billberg, Informationschef, HiQ International, tel.: 08 588 90 015, 0704-200 103

Suomen Hippos, Finlands trav- och hästavelsförening, har cirka 130 medlemsorganisationer. Suomen Hippos administrerar hela hästavels- och travbranschen och för register och stambok över alla hästar som föds i Finland. Dessutom organiserar Hippos utbildning och publicerar t.ex. stamböcker och årsstatistik. Hippos deltar även aktivt i internationella organisationer, t.ex. Europeiska Travunionen (U.E.T), där Hippos varit medlem sedan 1974. Ett dotterbolag till Hippos, Suomen Hevosurheilulehti Oy,ger ut tidningen Hevosurheilu (”Hästsport”). Totalisatorspelet anordnas av dotterbolaget, Fintoto Oy, som grundades 2001.

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation, programvaruutveckling och simuleringsteknik. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 650 anställda med kontor i Sverige, Finland och Danmark. HiQ är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40-lista. För mer information, besök www.hiq.se