HiQ International AB

HiQ vinner pris för The Street Orchestra

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 11:11 CEST

HiQ har belönats med Cut the Wire-priset för iPhone Appen The Street Orschestra.
Priset delas ut för femte året. Bakom priset står
Telecom City i Karlskrona, vars medlemsföretag sedan 90-talet har arbetat med att utveckla produkter, tjänster och lösningar som effektiviserar företag och förenklar människors vardag.

HiQ fick priset i hård konkurrens med andra tjänster inom kreativitet/underhållning.

- Vi har fått fantastisk respons för The Street Orchestra som vi utvecklat för Göteborgs Symfoniorkester. Det känns extra kul att även belönas med ett fint pris, säger Jerker Lindstén, VD på HiQ Göteborg som utvecklat appen. Nu satsar vidare och tar fram flera nya applikationer och tjänster för våra kunder som vi kan tävla med framåt, fortsätter Lindstén.

Vinnarmootiveringen lyder:
Den här applikationen är en unik upplevelse. Kunden har visat fantastisk ”cross-media” innovation, vilket kommer att öka intresset för musik generellt och för symfonimusik i synnerhet. Och inte minst är appen riktigt kul!

The Street Orchestra är världens första musikapplikation som letar upp, synkroniserar och kopplar ihop iPhones till en gemensam interaktiv musikupplevelse. Man kan vara upp till 200 000 spelare som bildar en orkester och spelar musik – oavsett var man befinner sig. Göteborgs Symfoniorkester, som påbörjade projektet 2009, vill nå ut till en yngre publik och har därför tagit den nya tekniken till hjälp.

Om Cut the Wire – www.telecomcity.org

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 000 anställda med kontor i Norden och Östeuropa. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.