Hushållningssällskapet

HIR Malmöhus bildar eget bolag

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2010 11:13 CET

HIR Malmöhus bildar eget bolag

HIR Malmöhus bildar eget bolag för rådgivningsverksamheten och passar samtidigt på att byta logotyp. HIR Malmöhus har under ett antal år verkat som en självständig del av Hushållningssällskapet (HS) Malmöhus.

HIR Malmöhus AB blir det första delvis personalägda bolaget inom HS-sfären. Förberedelserna av en bolagisering har pågått under de senaste åren och den 1 januari 2010 blev det äntligen verklighet. HS Malmöhus är huvudägare i det nya bolaget och äger minst 60 %. Resten av bolaget ägs av personalen. Intresset för att bli delägare i det framgångsrika och expansiva företaget har varit stort bland personalen.

– Det känns mycket bra att kunna erbjuda de anställda att bli delägare i företaget, säger Erik Stjerndahl, VD i det nya bolaget HIR Malmöhus AB. Fördelen med eget bolag är att vi både behåller våra mycket kompetenta rådgivare och lockar till oss nya stjärnor. De tror på det vi gör och vill bygga upp verksamheten tillsammans. Som eget bolag har vi också möjlighet att äga dotterbolag, vilket blir fallet med exempelvis tidningen Arvensis, som vi startade våren 2008.

HIR Malmöhus AB är ett expansivt konsultföretag inom kunskapsområdena växtodling, eko, potatis, grönsaker, bär, prydnadsväxter, maskin, marknad, ekonomi, landsbygd, bygg, miljö, EU-ansökningar och energi. Vi erbjuder främst oberoende personlig rådgivning. HIR Malmöhus AB arrangerar även Borgeby Fältdagar. Dessutom ger vi ut HIR-brev och tidningen Arvensis, utför projekt, arrangerar kurser, lantbruksresor och har en försäljningsavdelning.

Styrelsen för HIR Malmöhus AB består av ordförande och HS-representanten Nils Gyllenkrok, Björnstorps och Svenstorps Godsförvaltning, Bengt L Andersson, BAG Management & Individutveckling AB som har lång erfarenhet från näringslivet och flera styrelser, Per Erik Wikberg, en driftig lantbrukare och Sara Johnson, HIR Malmöhus AB, som representerar personalägarna.

I samband med bolagiseringen lanseras också en ny logotyp.

Notera att Hushållningssällskapet Malmöhus fortsätter att i egen regi driva medlemsverksamhet, avdelningen för fältförsök/ odlingsutveckling, sina gårdar, konferensanläggningen Bjärsjölagård och kostkonsultation.

Presskontakt:

Erik Stjerndahl, VD HIR Malmöhus AB; 046- 71 36 10; erik.stjerndahl@hush.se

Christina Persson, Informationsansvarig HIR Malmöhus AB; 046-71 36 89; christina.persson@hush.se