Svenska Kammarkören

Historisk dubbelseger

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 21:12 CET

På lördagens kväll vann SVENSKA KAMMARKÖREN European Grand Prix vid den prestigefyllda Tolosafestivalen i Spanien och blev därmed Sveriges mest framgångsrika kör någonsin i elittävlingssammanhang. Det är bara tre veckor sedan den Göteborgsbaserade ensemblen tog hem segern i EBUs körtävling "Let the peoples sing". Bland tidigare svenska vinnare finns 1967 Orphei Drängar och 1986 Gösta Ohlins vokalensemble (Let the peoples sing), respektive 1989 S:t Jakobs kammarkör och 2004 Allmänna sången (European Grand Prix), men ingen kör vare sig svensk eller från annat land har lyckats med bragden att vinna både tävlingarna.

Dirigenten Simon Phipps kommenterar: "Det här är som att vinna VM och olympiskt guld under samma år. Vi är otroligt stolta att kunna representera Sverige internationellt på detta sätt".

"Det har varit en mycket intensiv och spännande period för oss", säger ordförande Ellen Johansson, och fortsätter: "Men nu kan vi pusta ut och se fram emot våra julkonserter i Vasakyrkan den 17 december".

För mer information, kontakta:
Ellen Johansson, ordförande
ordforande@svenskakammarkoren.se

Simon Phipps, dirigent
dirigent@svenskakammarkoren.se

Svenska Kammarkören bildades 1997 i Göteborg och leds sedan dess av dirigenten Simon Phipps. Körens kärnverksamhet är de fem produktionerna som återkommande spelas in av Sveriges Radio P2. Därutöver spelar kören in skivor och reser på turnéer och festivaler. Körens mål är att presentera körmusik på hög nivå för en bred publik, och har blivit prisbelönt för sin starka och dynamiska kommunikation.