Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Historisk manifestation mot sexuellt våld!

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2014 14:02 CET

När? Lördag 18 januari, kl. 13-14

Var? Medborgarplatsen, Stockholm
Facebook: https://www.facebook.com/events/250926175067195/
#samtycke

Föreningen Storasyster, Kvinnors Nätverk, FATTA, Cissi Wallin, Sveriges Kvinnolobby med fler bjuder in till en bred manifestation mot sexuellt våld och för samtycke. Arrangörerna hoppas på tusentals deltagare som vill sätta press på politikerna och andra makthavare att agera. Förra veckans uppmärksammade friande dom i Lunds tingsrätt är en av flera våldtäktsdomar som lett till kraftiga protester och reaktioner det senaste året. Det som vi som möter kvinnor och tjejer som utsatts för sexuellt våld (ny statistik från Brå visar att det sker 100 våldtäkter varje dag) påtalat under lång tid engagerar nu allt fler. Vi är nu många som höjer våra röster och kräver kraftfulla åtgärder mot det sexuella våldet. Det behövs förändringar inom hela samhället, från förskolan till juristutbildningarna, från förebyggande och kompetenshöjande åtgärder till en modernisering av sexualbrottslagstiftningen.

På lördag samlas vi för att markera MOT det utbredda sexuella våldet och FÖR en lagstiftning som bygger på samtycke. Bland det 15-tal aktörer som arrangerar manifestationen finns både organisationer och representanter för kampanjer och privata initiativ.

” - Allmänheten har fattat, nu är det dags att ta krafttag mot det sexuella våldet, bland annat genom att modernisera sexualbrottslagen. Vi kräver att samtycke som utgångspunkt för sex ska vara en självklar signal från samhället.”, säger Sanna Bergendahl, grundare och verksamhetschef för Föreningen Storasyster samt huvudarrangör av manifestationen.

Arrangörer:Föreningen StorasysterKvinnors NätverkFATTASveriges KvinnolobbySveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKRMän för JämställdhetRoks - mot mäns våld mot kvinnorRFSUTRIS, tjejers rätt i samhälletSollentuna tjejjour (INDRA)Glöm aldrig Pela och Fadime Riksförening (GAPF) - UN Women SverigeGeek Girl MeetupBrottsofferjourernas Riksförbund (BOJ)- Kibele kvinnoförening i Husby- Cissi Wallin- Kristina Wicksell- Katti Bodynerv
- Sara Brännholm,- #mörkertalet (Martina Sundman).

Presskontakter:

Sanna Bergendahl, Föreningen Storasyster, telefonnummer: 0761-999269

Talare:
Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt
Martin Marmgren, polis (för samtycke)
Katarina Wennstam, författare, journalist, debattör
Olga Persson, förbundssekreterare SKR
Talin Davidian, TRIS – Tjejers rätt i samhället
Lukas Romson, Jämlikhetskonsult
Gudrun Schyman & Sissela Nordling Blanco, F!

Birgitta Olsson, Folkpartiet

Artister:

Emil Jensen

Sa'ra

Bakgrund

Initiativet togs efter den uppmärksammade domen i Lunds tingsrätt i slutet av förra veckan, där en man friades från våldtäkt trots att rätten fann att kvinnan rent objektivt blev våldtagen. Rätten godtog mannens förklaring om att han inte förstod att han begick en våldtäkt, då han tolkat kvinnans motstånd och tydliga nej som del i ett dominanssex han menade att de hade en tyst överenskommelse om.

Presskontakt för manifestationen:

Sanna Bergendahl, Föreningen Storasyster, telefonnummer: 0761-999269

Om SKR
Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar över 110 kvinnojourertjejjourer och andra idéburna stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

För intervjuer och kommentarer kontakta:
SKR:s förbundsordförande Carina Ohlsson, carina.ohlsson@kvinnojouren.se, tel: 070-343 96 30.
SKR:s förbundssekreterare Olga Persson, olga.persson@kvinnojouren.se, tel: 08-642 64 01, 0704-61 18 88

För frågor och research kontakta: SKR:s pressekreterare Emma Söderström, emma.soderstrom@kvinnojouren.se, tel: 08-642 64 01, 0735-363565

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se