Coop

Historisk rättegång om möjligheten att marknadsföra ekologiska produkter

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2003 11:12 CEST

Idag startar förhandlingarna i Stockholms Tingsrätt. Sveriges Spannmålsodlare AB (SpmO) har stämt Kooperativa Förbundet (KF). Målet gäller marknadsföring av ekologiska produkter. Frågan är av avgörande betydelse. Ska detaljhandeln i fortsättningen kunna driva på försäljningen av miljömärkta och ekologiska varor?

Under veckan sker huvudförhandling i Stockholms Tingsrätt om huruvida KF:s marknadsföring av ekologiska produkter strider mot marknadsföringslagen. Idag står ekologiska produkter för uppemot fem procent av livsmedelsförsäljningen i Sverige. Regering och riksdag har satt upp tydliga mål för att öka den ekologiska produktionen. Detaljhandeln vill ta sin del av ansvaret genom att se till att de ekologiska produkterna når konsumenterna.

- Att skapa ett ekologiskt uthålligt samhälle är idag en av de viktigaste utmaningarna för samhället. Vi vill kunna erbjuda ett ekologiskt och miljömärkt sortiment, och samtidigt driva en aktiv opinionsbildning om hållbar konsumtion, säger Anna-Lena Högfeldt, marknadsdirektör på Coop Sverige.

Läs mer om rättegången på www.coop.se/rattegang.

Vi kommer att följa rättegången och skicka ut sammanfattningar varje dag.

Ytterligare upplysningar:
Anna-Lena Högfeldt, marknadsdirektör, Coop Sverige