Svenska Rugbyförbundet

Historisk utnämning av kvinnlig förbundskapten

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 11:12 CEST

Förbundsstyrelsen utnämnde i lördags på ordinarie styrelsemöte Jo-Anna Kriström (Vänersborg) till Assisterande Förbundskapten och backcoach för det svenska damlandslaget i rugby. Jo-Anna blir därmed den första kvinna som utnämns till förbundskapten i Svensk rugby.

Förbundsstyrelsen utnämnde i lördags på ordinarie styrelsemöte Andy Tither till ny Förbundskapten för damlandslaget, Jo-Anna Kriström till Assisterande förbundskapten och backcoach. Kanogo Njuru utnämndes till Assisterande förbundskapten (backcoach) för herrlandslaget. Forwardscoach för herrlandslaget utnämns vid ett senare tillfälle.

Andy Tither är en RFU level 3 coach och RFU Tutor. Andy som numera bor i Sverige har tidigare jobbat med det Skotska damlandslaget samt varit förbundskapten för det svenska U18 och U20 landslagen.

Jo-Anna Kriström (Jojo) är en historisk utnämning inom svensk rugby, då hon är den första kvinna att bli utnämnd som förbundskapten. Jojo är en RFU level 2 coach och har jobbat framgångsrikt med Vänersborgs damer, flickor och akademi väst. Jojo har också jobbat med damernas 7-mannalandslag. Jojo är en meriterad spelare både från klubblaget i Vänersborg men också från landslaget.

Med dessa utnämningar får damlandslaget nu den starkaste coachingteam någonsin, där gruppen kompletteras med Peter Joyce som nu får rollen som forwards coach. Peter Joyce är också en RFU Level 3 coach och RFU Tutor. Damlandslaget har nu 2 st. RFU level 3 coacher och 1 RFU level 2 coach.

Kanogo Njuru är en RFU level 2 coach och går in som assisterande förbundskapten som backcoach. Kanogo har jobbat framgångsrikt med hammarby i två säsonger och har också en lång internationell erfarenhet, både via landslagsspel men också med spel i Nya Zeeland och med Barbarians.

Positionen som forwards coach har 6 st. ansökningar som ska utvärderas genom besök i England. Alla sex är RFU level 3 coach med mycket imponerande meritlistor. Herrlandslaget kommer när forwardscoachutnämning är klar att ha 2 st. Level 3 coacher och 1 RFU Level 2 coach. Neil Johnson, Förbundskapten är också RFU level 3 och tog Vänersborg till SM-Guld 2002 och har sju raka vinster med herrlandslaget.

Totalt fick rugbyförbundet in 42 ansökningar till de funktionerna om utannonserades. Ansökningar kom in från hela världen, och det trots att uppdragen är ideella.

Lars Ohlsson

Jo-Anna kriström