Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Historiska derbystarter för Wången

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 10:47 CEST

För första gången någonsin har travsportens riksanläggning Wången starthästar i Svenskt Ponnytravderby. Hästarna Callibus och Ekslätts Armani körs dessutom av två förstaårselever på Wångens gymnasium, Isabell Eriksson och Anna-Charlotta Bergström. Ponnytravderbyt avgörs söndag 2 september.

- Det är fantastiskt roligt! Vi har gjort en rejäl satsning på att köpa in unga ponnies de senaste åren och det är förstås en härlig start på skolåret när vi dessutom kan låta två nyblivna gymnasieelever göra derbydebut, säger Tina Virkama, lärare och ponnyansvarig på Wången.

Fyraåringarna Ekslätts Armani och Callibus testades bakom startbil och över derbydistansen 2140 meter i förra veckan och testet utföll till belåtenhet. Ekipagen har fina utgångslägen i derbyt med spår fyra och spår sex.

- Häftigt! Jag har nog alltid vetat att jag ska plugga på Wången och det känns riktigt stort att få göra en derbystart efter två veckor i skolan, säger Anna-Charlotta Bergström från Brunflo.

- Precis som storasyster Marika valde jag Wången. Hon fick vara med om mycket under sina tre år här, men någon start i ponnytravderbyt blev det aldrig för henne. Det ska bli jättekul på söndag, säger Isabell Eriksson som kommer från en travfamilj i Vemdalen.

Wångens derbyekipage påbörjar 120-milaresan till Malmö och Jägersro travbana redan under torsdagen. Svenskt Ponnytravderby avgörs på Jägersro söndag 2 september, samma dag som det ”riktiga” travderbyt avgörs.

- Det är en seger i sig att ha två hästar till start oavsett resultatet på söndag, säger Tina Virkama.

För mer information, kontakta:

Tina Virkama, lärare och ponnyansvarig Wången, 0640-174 09

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).