Hyresgästföreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Historiskt årsmöte för Hyresgästföreningen

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 09:02 CEST

På lördag, den 31 mars, håller Hyresgästföreningen årsmöte i Folkets Hus i Trollhättan. Årsmötet är det formella avstampet för en ny organisation och ett nytt arbetssätt där vi lägger mer fokus på att hålla hyrorna nere och renodlar rollerna.

Föreningarna i Trollhättan, Alingsås-Herrljunga-Vårgårda och Lidköping-Skara går på årsmötet samman till en enda förening. På årsmötet kommer man också att välja kommundelegationer för första gången. De representerar drygt 25 000 hushåll i området, varav drygt 10 000 medlemmar.

Att föreningarna nu går samman (till Hyresgästföreningen MittVäst) och att man väljer kommundelegationer har att göra med att man till viss del ändrar arbetssätt.

• Föreningen får en tydligare styrande roll.
  • Kommundelegationerna har som en uppgift att följa vad som händer i kommunen och som påverkar hyran: höjningar av kommunala taxor, borgensavgifter, ägardirektiv, avkastningskrav och annat som påverkar boendet och som påverkar hyran. Vi kommer närmare medlemmarna och blir mer synliga.

I och med att föreningarna går samman kommer man att bli starkare i sitt stöd till kommundelegationer, till lokala hyresgästföreningar och till andra grupper som arbetar inom Hyresgästföreningen.

För mer information kontakta:

Jan Andersson
Föreningen Alingsås-Herrljunga-Vårgårda

Jan-Ove Berntson
Ordförande föreningenTrollhättan

Lars Johnsson
Föreningen Lidköping-Skara
0510-27 298

Jan, Jan-Ove och Lars kommer att finnas tillgängliga för frågor, dels via telefon, dels på lördag på Folkets Hus i Trollhättan. Den säkraste tiden att nå dem är efter årsmötena, vid 13-tiden.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.