BostadsPortal.se

Hitta rätt på bostadsmarknaden i Helsingborg, Halmstad & Landskrona – bostadsanalys från BostadsPortal.se

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 10:36 CET

Bostad i Helsingborg eller Halmstad?

Det är inte så stor skillnad på bostadsmarknaden i Helsingborg och Halmstad. Det visar BostadsPortal.se’s månatliga analys av den svenska hyresmarknaden.

I Helsingborg kostar en genomsnittlig 2-rums hyreslägenhet 5 634 kr per månad, samma lägenhet kan du få lite billigare i Halmstad där genomsnittshyran ligger på 5 382 kr. I Helsingborg får du 65 kvm. för dina pengar – det är det näst högsta antal kvm för en genomsnittlig standard 2-rums hyreslägenhet. I Halmstad får man nöja sig med 61 kvm. till det lite lägre priset.

Men kanske hellre i Landskrona…

Söker du ett ännu billigare boende, ska du hellre söka dig till Landskrona. Här hittar du bostäder, som är bland de billigaste av de analyserade städerna. Jämför vi Landskrona med Helsingborg och Halmstad finns det 1 200 kr respektive 900 kr att spara per månad för en 2-rums hyreslägenhet. Med en månatlig hyra på 4 462 ger det extra luft i budgeten när man bor i Landskrona.

En enklare bostadsmarknad

Övergripande visar analysen från BostadsPortal.se att den genomsnittliga 2-rums hyreslägenheten är markant dyrare i folkrika städer såsom Stockholm, Malmö, Lund, Göteborg och Helsingborg. Samtidigt visar analysen inget samband mellan storleken på en genomsnittlig 2-rums hyreslägenhet med klassisa parametrar såsom antalet lediga lägenheter, befolkningsmängd eller stadens storlek.

Onlinechef Caroline Andersson menar att: ”Det är många faktorer som spelar roll när man söker bostad. Idag är det väldigt svårt att få en bra överblick av hyresmarknaden vilket vår analys också visar. På BostadsPortal.se arbetar vi därför med att samla alla bostadsannonser på ett ställe, så att bostadsmarknaden blir enklare – både för bostadssökande och uthyrare. ”

Annonser just nu:

Lediga bostäder i Helsingborg:  http://bostadsportal.se/hyra_i_Helsingborg

Lediga bostäder i Halmstad: http://bostadsportal.se/hyra_i_Halmstad

Lediga bostäder i Landskrona: http://bostadsportal.se/hyra_i_landskrona

Undersökningen baseras på data i de annonser som visas på www.bostadsportal.se den 2010-11-23

BostadsPortal.se gör bostadsmarknaden enklare gennom att samla alla bostadsannonser på ett ställe. Med utgångspunkt i principer som Kvalitet, Enkelhet och Dialog strävar vi efter att ge våra kunder den bästa servicen på marknaden.