BostadsPortal.se

Hitta rätt på bostadsmarknaden i Kalmar & Växjö – bostadsanalys från BostadsPortal.se

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 11:04 CET

Lite större och lite billigare i Kalmar

Den genomsnittliga 2-rums lägenheten i Kalmar är 55kvm och kostar 4 548 kr i månaden. Det visar BostadsPortal.se’s månatliga analys av den svenska hyresmarknaden som jämför ett antal svenska städer.

Jämför man Kalmar med exempelvis Växjö, så får bostadssökanden 1 kvm extra i en standard 2-rums lägenhet – för 200 kr mindre.

Stort utbud av hyresbostäder i Växjö

Även om Kalmar är attraktivt finns det många grunder till att söka hyresbostad i Växjö. Det finns just nu 250% fler lediga hyresbostäder i Växjö, när man jämför med Kalmar. Så letar du efter ett snabbt boende, kan det vara en god idé att söka dig mot Växjö. Där kostar en standard 2-rums hyreslägenhet 4 746 kr per månad.

En enklare bostadsmarknad

Övergripande visar analysen från BostadsPortal.se att den genomsnittliga 2-rums hyreslägenheten är markant dyrare i folkrika städer såsom Stockholm, Malmö, Lund, Göteborg och Helsingborg. Samtidigt visar analysen inget samband mellan storleken på en genomsnittlig 2-rums hyreslägenhet med klassisa parametrar såsom antalet lediga lägenheter, befolkningsmängd eller stadens storlek.

Onlinechef Caroline Andersson menar att: ”Det är många faktorer som spelar roll när man söker bostad. Idag är det väldigt svårt att få en bra överblick av hyresmarknaden vilket vår analys också visar. På BostadsPortal.se arbetar vi därför med att samla alla bostadsannonser på ett ställe, så att bostadsmarknaden blir enklare – både för bostadssökande och uthyrare. ”

Annonser just nu:

Annonser för lediga bostäder i Kalmar:  http://bostadsportal.se/hyra_i_Kalmar

Annonser för lediga bostäder i Växjö: http://bostadsportal.se/hyra_i_Vaxjo

Undersökningen baseras på data i de annonser som visas på www.bostadsportal.se den 2010-11-23

BostadsPortal.se gör bostadsmarknaden enklare gennom att samla alla bostadsannonser på ett ställe. Med utgångspunkt i principer som Kvalitet, Enkelhet och Dialog strävar vi efter att ge våra kunder den bästa servicen på marknaden.