BostadsPortal.se

Hitta rätt på bostadsmarknaden i Karlskrona & Ronneby – bostadsanalys från BostadsPortal.se

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 10:48 CET

Större hyreslägenheter i Karlskrona

Om storleken på lägenheten är viktig för dig i din bostadsjakt, så är Karlskrona kanske något för dig. Den genomsnittliga 2-rums hyreslägenheten ligger på 61 kvm. i Karlskrona vilket gör genomsnittet till ett av de största i de städer som BostadsPortal.se har jämfört i sin analys av den svenska hyresmarknaden.

Jämför man Karlskrona med exempelvis Ronneby, så får bostadssökanden hela 5 kvm extra i en standard 2-rums lägenhet.

Billigare hyresrätter i Ronneby

Söker du däremot en billigare lägenhet, ska du söka dig mot Ronneby. Här hittar du bostäder, som är bland de billigaste av de analyserade städerna. Jämför vi Ronneby och Karlskrona är det upp till 1300 kr billigare i månaden att bo i en 2-rums hyreslägenhet i Ronneby. Med en genomsnittlig månadshyra på 4 002 kr finns det extra luft i budgeten, när man bor i Ronneby.

En enklare bostadsmarknad

Övergripande visar analysen från BostadsPortal.se att den genomsnittliga 2-rums hyreslägenheten är markant dyrare i folkrika städer såsom Stockholm, Malmö, Lund, Göteborg och Helsingborg. Samtidigt visar analysen inget samband mellan storleken på en genomsnittlig 2-rums hyreslägenhet med klassisa parametrar såsom antalet lediga lägenheter, befolkningsmängd eller stadens storlek.

Onlinechef Caroline Andersson menar att: ”Det är många faktorer som spelar roll när man söker bostad. Idag är det väldigt svårt att få en bra överblick av hyresmarknaden vilket vår analys också visar. På BostadsPortal.se arbetar vi därför med att samla alla bostadsannonser på ett ställe, så att bostadsmarknaden blir enklare – både för bostadssökande och uthyrare. ”

Så här ser det ut just nu:

Lediga bostäder i Karlskrona: http://bostadsportal.se/hyra_i_Karlskrona

Lediga bostäder i Ronneby: http://bostadsportal.se/hyra_i_Ronneby

Undersökningen baseras på data i de annonser som visas på www.bostadsportal.se den 2010-11-23

BostadsPortal.se gör bostadsmarknaden enklare gennom att samla alla bostadsannonser på ett ställe. Med utgångspunkt i principer som Kvalitet, Enkelhet och Dialog strävar vi efter att ge våra kunder den bästa servicen på marknaden.