BostadsPortal.se

Hitta rätt på bostadsmarknaden i Kristianstad & Hässleholm – bostadsanalys från BostadsPortal.se

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 10:43 CET

Större hyreslägenheter i Kristianstad

Om storleken på lägenheten är viktig för dig i din bostadsjakt, så är Kristianstad kanske något för dig. Den genomsnittliga 2-rums hyreslägenheten ligger på 66 kvm. i Kristianstad vilket gör genomsnittet till ett av de största i de städer som BostadsPortal.se har jämfört i sin analys av den svenska hyresmarknaden.

Jämför man Kristianstad med exempelvis Hässleholm, så får bostadssökanden hela 10 kvm extra i en standard 2-rums lägenhet. Så om du söker en hyresrätt med mer plats så är kanske Kristianstad rätt alternativ.

Billigare hyresrätt i Hässleholm

Söker du däremot en billigare lägenhet, ska du söka dig mot Hässleholm. Här hittar du bostäder, som är bland de billigaste av de analyserade städerna. Jämför vi Hässleholm och Kristianstad är det upp till 800 kr billigare i månaden att bo i en 2-rums hyreslägenhet i Hässleholm. Med en genomsnittlig månadshyra på 3 882 kr finns det extra luft i budgeten, när man bor i Hässleholm.

En enklare bostadsmarknad

Övergripande visar analysen från BostadsPortal.se att den genomsnittliga 2-rums hyreslägenheten är markant dyrare i folkrika städer såsom Stockholm, Malmö, Lund, Göteborg och Helsingborg. Samtidigt visar analysen inget samband mellan storleken på en genomsnittlig 2-rums hyreslägenhet med klassisa parametrar såsom antalet lediga lägenheter, befolkningsmängd eller stadens storlek.

Onlinechef Caroline Andersson menar att: ”Det är många faktorer som spelar roll när man söker bostad. Idag är det väldigt svårt att få en bra överblick av hyresmarknaden vilket vår analys också visar. På BostadsPortal.se arbetar vi därför med att samla alla bostadsannonser på ett ställe, så att bostadsmarknaden blir enklare – både för bostadssökande och uthyrare. ”

Så här ser det ut just nu:

Lediga bostäder i Kristianstad: http://bostadsportal.se/hyra_i_Kristianstad

Lediga bostäder i Hässleholm: http://bostadsportal.se/hyra_i_Hassleholm

Undersökningen baseras på data i de annonser som visas på www.bostadsportal.se den 2010-11-23

BostadsPortal.se gör bostadsmarknaden enklare gennom att samla alla bostadsannonser på ett ställe. Med utgångspunkt i principer som Kvalitet, Enkelhet och Dialog strävar vi efter att ge våra kunder den bästa servicen på marknaden.