Mjukvara.se

Hitta tester av Mobilt Bredband!

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2010 16:46 CET

Att veta vilket abonnemang och vilket företag man skall köpa tjänsten mobilt bredband kan vara svårt. Det är en djungel därute. Det finns företag och organisationer som testar och utvärderar de företagen som man kan köpa mobilt bredband av. Teknikutvecklingen gör det också möjligt för dig att själv testa vad som fungerar och inte.

Du kan också strunta i att att köpa ett abonnemang för mobilt bredband och använda din nuvarande mobiltelefon som surfmaskin. Du kan enkelt koppla ihop din dator med din mobiltelefon och surfa via ditt mobilabonemang. Så här skriver Laptopguiden om hur man gör för att använda sitt mobilabonemang som mobil surf:

"Vad behövs då för att komma igång? Ja, egentligen bara en telefon med inbyggt modem - vilket innefattar i stort sett alla telefoner från de senaste åren förutom kanske de enklaste modellerna. Programvara och nödvändig anslutningskabel medföljer oftast."

En tjänst som lanserats av Stiftelsen för Internetinfrastruktur är Bredbandskollen. Här kan du kontrollera både ditt vanliga bredband och ditt mobila bredband, täckning och hastighet. Genom deras Iphone app har du möjlighet att testa täckningen på olika ställen, tex i din trädgård eller hemma hos dina föräldrar. Länk till Bredbandskollen

Tidningen Mobil gör varje år ett täckningstest för mobiltelefoner och sedan i somras gör man även testar för mobilt bredband. Deras test är från i somras så det är inte helt relevant, då teleopertörerna ständigt bygger ut sina nät. Här finner du Mobils mobila bredbandstest

Läs mer om Mjukvara.se:s tester av mobila bredband här!

Bildtext: Genom Bredbandskollens Iphone app kan du kontrollera den mobila bredbandstäckningen hemma hos dig"