Hjälp in på bostadsmarknaden

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 08:36 CET

Ungdomar ska inte behöva nekas lägenhet bara för att de saknar fast jobb. Regeringen kommer att föreslå en kommunal hyresgaranti som innebär att kommunen under vissa villkor ställer garantier för hyran under en startperiod.

Staten kommer att erbjuda kommunerna bidrag om 100 miljoner kr/år under perioden 2007-2009, vilket beräknas räcka för 20 000 unga per år.

- Vänsterpartiet välkomnar att regeringen nu kommit fram till ett förslag. Vänsterpartiet har länge motionerat i denna fråga, men vi vill gå ett steg längre och även införa förbättringar för andra grupper, säger Owe Hellberg (v), förste vice ordförande i riksdagens bostadsutskott och Sten Lundström, riksdagsledamot (v) i bostadsutskottet.

- Det finns också andra grupper som har startsvårigheter på bostadsmarknaden. Det gäller t ex flyktingar och andra invandrare som har fått uppehållstillstånd och i egenskap av nykomlingar på bostadsmarknaden möter svårigheter att konkurrera med bostadssökande som kan uppvisa tidigare bostadsreferenser och fasta anställningar.

- Vänsterpartiet anser att det bör införas en hyresgaranti som omfattar alla hushåll, oavsett ålder, som inte tidigare ägt eller haft förstahandskontrakt på en bostad i Sverige, säger Owe Hellberg och Sten Lundström.

För mer information:

Owe Hellberg, riksdagsledamot (v), 070-533 42 01