Norstedts

Hjorth & Rosenfeldt fortsätter att toppa försäljningslistorna i Tyskland

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 10:15 CEST

Svenska kriminalromaner fortsätter att röna stora framgångar i Tyskland.
Micke Hjorths och Hans Rosenfeldts tredje kriminalroman, Fjällgraven, som nyligen utkommit på tyska med titeln Die toten, der niemand vermisst toppar redan alla bästsäljarlistor.
Även de två tidigare böckerna i serien om psykologen Sebastian Bergman, Det fördolda och Lärjungen, har båda legat på bästsäljarlistorna, Det fördolda i inte mindre än 29 veckor då den utom hösten 2011.
På den tyska nätbokhandeln Amazon ligger Hjorth & Rosenfeldt sedan länge på första och andra plats under kategorin ”Schwedische Krimis & Thriller”, tätt följda av Viveca Steen och Stieg Larsson.

Micke Hjorth och Hans Rosenfeldt debuterade 2010 med Det fördolda.2011 utkom uppföljaren Lärjungen och 2012 Fjällgraven. Utländska rättigheter är hittills sålda till 22 länder.

Michael Hjorth, född 1963, är manusförfattare och en av grundarna till produktionsbolaget Tre Vänner.
Hans Rosenfeldt, född 1964, är manusförfattare men också känd som programledare i tv. Han hörs också flitigt i På minuten.

För mer information eller kontakt med författarna hör av dig till Linda Altrov Berg, Norstedts. Tel: 010 744 20 33 mail: linda.altrov.berg@norstedts.se

Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag, med ambitionen att också vara det modernaste. Vår utgivning omfattar skönlitteratur och fakta och kännetecknas av kvalitet och bredd. Förutom svensk och utländsk skönlitteratur ger vi ut memoarer, biografier, debatt- och reportageböcker, samt fackböcker inom historia, mat, trädgård, djur och natur, nautica, ordböcker, kartor och akademisk kurslitteratur.