Swedish Biogas International AB

HKH Carl XVI Gustaf inviger satsning på biogas i Michigan där Swedish Biogas International AB är huvudansvarig

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 14:53 CEST

Under fredagen den 26 september 2008 togs första spadtaget i satsningen på en biogasanläggning och centrum för energikunnande (Center of Energy Excellence) i staden Flint, Michigan, USA. Satsningen är ett samarbete mellan Staten Michigan, Sveriges Energimyndighet, staden Flint och Swedish Biogas International AB (SBI).

Vid invigningen firades att SBI:s nyetablerade dotterbolag under högtidliga former och med cirka 1200 deltagare som åskådare erhöll ett bidrag om 4 miljoner dollar (~26 miljoner SEK) för att inleda byggnation av biogasproduktion vid stadens avloppsreningsverk samt ett samarbete mellan Linköping och Kettering Universitet.

Första spadtaget genomfördes av HKH Carl XVI Gustaf, Michigans Guvernör Jennifer Granholm, Michigan senatorn Lee Gonzales, Flints borgmästare Don Williamsson, Kettering Universitets rektor Dr. Stanley Liberty, Mott Foundations VD Bill White, Michigan Economic Development Corporations VD James Epolito, Sveriges ambassadör Jonas Hafström samt USA:s ambassadör i Sverige Michael Wood.

Bakgrunden till affären kommer från Michigans strävan att etablera nya verksamheter och branscher som har potential att skapa nya hållbara jobb inom bland annat energi- och miljöbranschen. USA:s ambassadör Michael Wood har utsett SBI som ett av Sveriges ledande företag inom området och bidrog starkt till att öppna dörren till Michigan och sin hemstad Flint.

SBI har nu etablerat ett dotterbolag i Michigan som kommer att leverera biogasanläggningen till avloppsreningsverket och i ett långsiktigt samarbetsavtal genom en effektiv produktion bidra till minskade energikostnader och försäljning av biogas till stadens bussar.

- Vår målsättning är att detta första projekt skapar en stark bas för en vidare expansion inom staten Michigan och successivt resten av USA, säger Peter Undén VD SBI

- If we can take waste, human waste even, and turn it into clean energy. What an example this community will be for the rest of the nation, sade Michigans Guvernör under invigningen.

I och med invigningen påbörjas arbetet med byggnation av biogasanläggningen samt etablerandet av ett djupare samarbete mellan Linköpings Universitet, Kettering Universitet samt Tekniska Verken i Linköping AB:s Center of Excellence för Biogas. Syftet är att säkerställa en god expansion såväl affärs- som kunskapsmässigt.

För mer information kontakta:

Peter Undén, VD Swedish Biogas International AB, tel: 0703-40 81 41

Swedish Biogas verkar för en hållbar utveckling genom att utveckla, driva och äga produktionsanläggningar för biogas på en världsomspännande marknad.