Rasmus Lindh Racing AB

HÖG DRAMATIK I FINALEN

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2013 18:54 CET

2013-11-03 KARTING – WSK Final Cup (Castelletto, Italien)

HÖG DRAMATIK I FINALEN

Rasmus favoritstatus i WSK Final Cup försvann plötsligt och på ett bisarrt sätt, när spanjoren Ignacio Vitales, som skulle starta bakom honom, kraschade våldsamt med honom på uppvärmningsvarvet, alltså före starten på pre-finalen. Raceledningen väntade varken på att den ena eller den andra fick tid att nå deras tilltänkta startpositioner på första och andra led. Därmed förlorade Rasmus all förmån från sina två segrar i lördagens heat.

Kontroversiellt gav startledningen grönt ljus trots att Lindh var bara på 19:e plats och Vidales 32:a. De körde sig upp till respective 9:e  och 22:e, men incidenten lämnade en sur eftersmak.

I finalen förlorade Rasmus ytterligare i en bökig startprocedur och senare en krock med en fransk förare. I hans jakt för ledargruppen satte han snabbaste varvtid hela fyra gånger, varav den sista står kvar som snabbaste varv för dagen. Poetisk rättvisa tilldelades när Rasmus tog ikapp ingen annan än Vidales precis på mållinjen, och erövrade 6:e plats ifrån honom med en marginal på endast 75 tusendels sekund. Men spanjoren fick dessutom ett straff på 10sek för otillåten manöver, vilket skickade honom ännu längre ned i ordningen.

Vinnaren till den prestigiösa WSK Final Cup blev därmed italienaren Giuseppe Fusco, som kan fortfarande bli årets italienska mästare efter en appell.

Praga Kart Racing teamet tröstade sig med att deras Tjeckiska förare Petr Hajek vann finalen i den högsta kategorin KZ, som är Rasmus mål om ett par år.

Nästa tävling är årets största: SKUSA Supernationals i Las Vegas 24:e November, med inte mindre är 600 deltagere, varav 88 i Rasmus kategori.

Ytterligare svenska resultat i finalerna:

Mini-60: Julius Ljungdahl (12:e)

KF Junior: Linus Lunquist och Emil Skarås (ej kvalificerade)

KF: Alexander Dahlberg (24:e)

Rasmus Lindh kommer från Kullavik i Västra Götaland. Han började tävla i Sverige när han var 8 år gammal och är nu 12. Han har nu en kontrakt som fabriksförare för Praga Kart Racing teamet i Italien och tävlar i både USA och Italien, där han kör i Mini-60 kategorin. Nästa år fortsätter han hos Praga men i högre kategorin KFJunior.