AMF

"Hög risk i 'soffliggarnas' sparande måste diskuteras"

Pressmeddelande   •  Jul 15, 2003 10:08 CEST

Statliga premiesparfonden placerar 90 procent av spararnas pengar i aktier och andra tillgångar med relativt hög risk. "Man måste fråga om inte de 2,1 miljoner svenskar som har sina PPM-pengar i fonden vore mer betjänta av en traditionell försäkring med en lägre risknivå", säger AMF Pensions VD Christer Elmehagen.

Premiesparfonden förvaltar premiepensionen åt alla de som inte aktivt har valt en annan förvaltare. Premiesparfonden har gått bättre än genomsnittsfonden i PPM-systemet, men förra året backade fonden trots det drygt 26 procent och sedan starten i november 2000 har den tappat cirka 35 procent i värde.

- Försiktighet är en gammal god princip i pensionssparande. Därför har försäkringsbolagen traditionellt haft en blandning av obligationer och aktier i sina porföljer. Tyvärr tycks försiktighetsprincipen ha glömts bort när pensionssystemet konstruerades, säger Christer Elmehagen.

- Med de färska erfarenheter vi har av oroliga finansmarknader måste man väcka frågan om soffliggarna verkligen har rätt riskprofil i sitt sparande. Vore de inte mer betjänta av en traditionell livförsäkring?

AMF Pension har länge förordat att man borde kunna välja traditionell försäkring för sin premiepension. En sådan ger en garanterad avkastning på sparpengarna. Därutöver finns möjlighet till högre avkastning om kapitalförvaltningen går bra.

En undersökning som AMF Pension lät göra genomförde visade att 80 procent av svenskarna skulle välja låg till måttlig risk om de började pensionsspara idag. Endast 13 procent skulle välja högre risk. Undersökningen visade också att 69 procent inte tror att staten kommer att infria sina pensionslöften.

- Jag tycker det indikerar att det finns en efterfrågan på en större försiktighet som man kunde ta större hänsyn till i PPM-systemet, säger Christer Elmehagen.

- Det allmänna pensionssystemet håller på att förlora sin legitimitet redan i vaggan. Då är det viktigt att beslutsfattarna hittar vägar för att återställa förtroendet så snabbt som möjligt.

Vid frågor, kontakta Christer Elmehagen, VD AMF Pension, 070-730 70 00 eller AMF Pensions pressjour, telefon 070-268 44 05.