Coop

Hög tid att nominera till Änglamarkspriset 2007

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 08:45 CET

Nu är det hög tid att nominera kandidater till Sveriges största miljöpris - Änglamarkspriset. Sista dag att nominera kandidater är den 9 mars. Det är sjätte gången som Coop utlyser ut sitt stora miljöpris med ett stipendium på 100 000 kronor till förstapristagaren. Årets tema är: Hälsa och miljö.

Änglamarkspriset syftar till att ge välförtjänt uppmärksamhet och uppmuntran till personer som gör förtjänstfulla insatser för miljön. Änglamarkspriset 2007 ska gå till en person, organisation eller företag som gjort en viktig miljöinsats med hälsoprofil.

- Många miljöfrågor är i själva verket också viktiga hälsofrågor. Vi vet att hälsa och miljö är två av de frågor som engagerar människor mest. Därför vill vi belöna initiativ som knyter samman de områdena, säger Magnus Frisk informationschef på Coop Sverige.

Sista dag att nominera är 9 mars. Nominering görs enklast på www.coop.se. Priset delas ut den 12 september i Stockholm.

Lilla Änglamarkspriset
För andra året i rad utlyser Coop också Lilla Änglamarkspriset. Tävlingen vänder sig till femteklassare i hela landet och handlar i år om mat, miljö och hälsa. Klasserna kan vinna
20 000 kr, 10 000 kr, 5 000 kr eller tio priserna på 1 000 kr vardera.

Årets uppgift handlar om att med enkla medel förvandla barnens egna favoriträtter så att de blir mer miljövänliga och hälsosamma.

Tävlingsbidragen ska skickas in senast den 30 mars. Mer information finns på www.coop.se. Vinnarna koras före skolavslutningen i juni. Förstapristagarna blir också bjudna på en resa till Stockholm i september där den officiella prisutdelningen sker.

Om Änglamarkspriset
Coop startade Änglamarkspriset 2002 för att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och ekologi. Juryn består av Hans Alfredson, Märta-Stina Danielsson, Sven-Bertil Taube, samt flera miljökunniga personer som Coop utser. I år kommer också alla medlemmar att kunna påverka genom att rösta på finalisterna i Coops medlemspanel på www.coop.se.

Ordet Änglamark uppfanns av Hasse och Tage tillsammans med Evert Taube till filmen Äppelkriget. Idag bärs namnet av varor som odlats ekologiskt och producerats med miljöanpassade metoder.

Tidigare vinnare av stipendiet på 100 000 kronor är:
· Stiftelsen Ekocentrum i Göteborg
· Fältstationen Rördrommen, Eskilstuna-Strängnäs
· Skogs- och naturkämpen Anders Delin, Järbo i Gästrikland
· Birgitta Sandström Lagerkrantz, projektledare för miljöprojekt kopplat till trädgård, mat och transport, Stockholm
· Ann-Helen Meyer von Bremen, frilansjournalist, Stockholm

Ytterligare upplysningar
Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige, 08-743 15 09, 070-643 18 59
Coops pressjour tel 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna, Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark.