Delecta Financial Events AB

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2016 19:27 CET

VD-intervju med Lotta Norling, Originalbagarn AB

Hög vinstmarginal när branschen går med förlust!

Originalbagarn tar som enda stora EMV-bageri, nu alltmer marknadsandelar och växer för fullt. Nu skall bolaget börsnoteras för att kunna expandera med ytterligare ett nytt EMV-bageri.

1.Fråga: Ni är ett EMV-bageri. Bakar bara på beställning mot kund. Vilka har ni som kunder och vad beställer kunden för bröd?

Svar: Vi säljer bröd till stora och mellanstora butikskedjor som vill utveckla sitt eget varumärke för att få igenkänning på sina egna produkter i hela butiken, grönsaker, torrvaror och bröd bla. Vi kan då erbjuda en kvalitetsprodukt till ett konkurrenskraftigt pris.

Våra kunder kommer med önskemål om bröd som ligger på Top 30 listan i Sverige över mest sålda bröd och vi ”härmar” efter eller ”benchar” mot som vi kallar det.

Efter många och väl genomarbetade provbakningar där vi tar hänsyn till trender som - inga E-Nummer - Låg sockerhalt - Nyckelhål, Topping eller Ekologiskt presenterar vi vår produkt helt enligt deras önskemål.

”Open Book”
2. Fråga: Ni presenterar en så kallat ”Open Book”-offert till presumtiva kunder. Förklara hur det fungerar och hur ni kan vara så lönsamma när nästan alla andra bagerier i Sverige går med förlust.

Svar: Vi använder oss av en kalkylmodell som vi kallar OPEN BOOK. Vi är öppna med alla kostnader från råvaruinköp, personalkostnader, driftskostnader och naturligtvis även med våra marginaler och kostnader för maskinpark och overheadkostnader. På detta sätt är det inte är möjligt att pruta med oss eftersom vi alltid kan försvara vårt pris. På slutet slår vi på 12-15% som är vår vinstmarginal.

Tillväxt och lönsamhet

3. Fråga: Ni tog över ett konkursbo från Lockarps Bageri/Växjöbagarn 2014. Förra året omsatte ni 35 miljoner och i år prognos på det dubbla. Samtidigt har ni investerat maskiner i ny produktionslinje. Är ni lönsamma i dag? Hur mycket behöver ni omsätta för att nå rätt produktionsflöde? Hur mycket kan ni omsätta i fabriken i Växjö innan ni slår i taket?

Svar: Vi trodde som alldeles färska i branschen att vi kunde sälja våra bröd och sen var det klart. När det visade sig att ledtiden till bröd i hyllan kunde vara upp till 40 veckor från det kunden sagt OK blev 2015 blev till ett år att lära oss branschen och sammanfatta vårt arbete vilket vi kommer kunna skörda i år när lanseringarna står som spön i backen.

Orderböcker för 2016 är välfyllda och kommer generera i en enorm utväxling då de fasta kostnader klaras av vid ca 35 MSEK. För budgeterad omsättningsökning behöver vi bara sätta in ”ett par gubbar till” i produktionen och naturligtvis öka råvaruinköpen.

Kostnadseffektiviseringen består bland annat i billigare produktionstimmar, dagtid utan OB-tillägg, redan uppvärmda ugnar, samma lokalkostnader och andra fasta kostnader. Vi kommer dessutom att kunna baka ett helt skift till med full produktion med bara fem i extra bageripersonal.

Leveranser

4. Fråga: Ni levererar brödet till er kaj vid fabriken i Växjö. Kunden får komma och hämta brödet själva. Hur fungerar det? Hjälper ni kunden med logistik eller klarar de allt själv? Vad vinner ni på detta?

Svar: Vi säljer in alla våra bröd med en kalkyl som vi kallar ”fritt kaj”. Alltså ingår inget annat än det vi offererar utan frakt. Vi tar inga returer vilket är en stor kostnad för andra i branschen då det inte bara för dom handlar om kreditering av utgånget bröd utan även om en säljare som ska ut och plocka hem det gamla brödet.

Vi har väl inarbetade relationer med fraktbolag och hjälper våra kunder med frakterna som ligger i en egen post i kalkylen vilket gör att vi vid en dyrare helg eller storhelgsleverans aldrig åker på den smällen själva utan vi kan alltid ta upp diskussionen med våra kunder om deras ansvar för ökade fraktpriser.

Recept och spill
5. Fråga: Ni har i dag ett 20-tal ”commonbröd” med egna recept. När en kund beställer ett nytt bröd – hur är processen? Vad kostar det att ta fram ett nytt bröd till kund. Hur mycket måste kunden beställa som allra minst? Vad händer med de bröd som inte klarar de estetiska kraven som kunden ställer? Slänger ni det brödet?

Svar: Eftersom mjöl är levande och beter sig olika beroende på förutsättningarna måste man vid framtagning av ett recept ta hänsyn till alla parametrar som kan påverka resultatet. Som till exempel - Är det höstvete? Har det regnat mycket? Hur hög proteinhalt innehåller bagerisiktet?

Med den erfarenhet och långa branschvana som vi har representerad i Växjö känner vi en enorm trygghet i kostnadeffektivitet vid framtagning av ett nytt eller kanske även ibland ett omarbetat recept. När vi har provbakat klart provsmakar vi och provluktar och provsmakar igen. Ska brödet ingå i ett frysflöde kör vi det till vår frys i Växjö och hämtar ut det för att kontrollera att det har klarat av frysflödet. Sen provsmakar vi och provluktar och river och drar i brödet för att se att det uppfyller våra krav på oss själva att leverera precis vad vi vill. Perfekt bröd.

Det brödet som vi provbakar och inte provsmakas upp packas i neutrala påsar och säljs i vår stolthet ”Bakfickan”. Allt bröd kostar 10 kronor. Det är dessutom inte bara en ekonomisk förtjänst utan vi kan i alla granskningar stoltsera med miljötänk och uppfylla våra miljömål vilket är en viktig del i våra policys.

Certifierat bröd
6. Fråga: Ni har genomgått BRC-certifiering och fått högsta betyg med BRC Grade A och utvecklat ekologisk produkter. Ser ni en kommande efterfrågan av ekologiskt bröd i Sverige? Finns marknaden redan nu?

Svar: Vi startade BRC-arbetet med en surdeg på 150 sidor kvalitetsmanual vilket är det styrande dokumentet inom bolagets kvalitetsledningssystem. Ytterligare tusentals sidor onödig dokumentation som vi ärvde i konkursen har nu bantats till 25 sidor effektivt och konstant kvalitetsarbete i form av Originalbagarns kvalitetsmanual. Till detta kommer sen alla dokumentation som styrs av de 400 skallkrav som BRC- standarden innehåller.

Marlene Lundgren som då var kvalitetsansvarig, idag plats- och personalchef och jag slet dag och natt inför revisionen. Vi städade fabriken och ”piskade” personalen, köpte tårta till dem och kunde sen stolt konstatera att vi klarade det med minsta möjliga anmärkningar. Naturligtvis tog vi anmärkningarna på allvar trots att de ibland kunde vara lite petiga och gjorde de korrigerande åtgärder som behövdes.Sen hängde vårt certifikat med guldram på väggen. Våra tjejer och killar i bageriet var stolta och vi var om möjligt ännu stoltare.

Våra krav på oss som Certifierade är stora och gör att vi i minst ett led bakåt måste säkra våra leverantörer enligt kraven om redlighet och äkthet i produktionen.

Vi har även certifierat oss för ekologisk produktion enligt en europiska standard som kallas EU-Lövet. Detta har inneburit lite nya flöden i fabriken då det är extremt noga med kontamineringsrisk mellan konventionellt bröd och det ekologiska.

Anledningen till att vi var snabbt ute med ekologisk certifiering är den hälsotrend som växer sig starkare i Sverige. Landets kommuner har som mål att under de närmsta åren nå en total om 90 % ekologiskt producerat livsmedel i skolor, vårdinrättningar och motsvarande.

Var befinner sig bolaget om tre år?
7. Fråga: Ni säger i ert memorandum att ni skall ta steget upp på börslistan redan i år, efter ägarspridning och emissioner. Om utvecklingen går som planerat och ni har kundsmässigt ”flyt”, var befinner sig bolaget om tre år? Hur ser marknaden i Sverige ut då?

Svar: Det är svårt att säga med så stora kunder som vi har. Ett enskilt bröd kan omsätta upp till 20 MSEK och eftersom det alltid finns en risk med för stora ensamma kunder tittar vi på att utöka våra produktionsmöjligheter antingen genom att expandera vår nuvarande fabrik eller genom nyförvärv av andra anläggningar som vi vet inte är lönsamma idag.

Jag skulle vara förvånad om vi inte omsatte 250 miljoner om tre år då allt pekar på en starkare EMV marknad i Sverige och vi faktiskt tillhör eliten på EMV bröd.

Vilka är riskerna?
8. Fråga: Vad bedömer du är de största riskerna för bolaget? Är det någon risk att EMV-marknaden sjunker eller att någon stor aktör går in på denna marknad i Sverige?

Svar: Allt tyder på att vi vill bli som vårt grannland England och svämma över av EMV. EMV marknaden i England är 40 % av den totala dagligvaruhandeln och det skulle motsvara över 3 miljarder på bara bröd i Sverige.

Vi ser ingen direkt konkurrent som skulle kunna hota oss eftersom vi ligger långt framme i EMV- kunskaper, har fantastiska certifieringar och en erfarenhet som ingen annan aktör har.

EMV-bageri vs vanligt bageri
9. Fråga: Vad är det som skiljer i teknik och upplägg mellan ett vanligt bageri och ett EMV-bageri? Ställs det högre krav på ett EMV-bageri? Är det dyrare att driva? Varför är ni lönsamma men inte ett vanligt bageri?

Svar: Baktekniskt sett fungerar ett EMV-Bageri precis som vilket annat bageri som helst med industribakat bröd. Vad som kan skilja åt är maskinparken och därmed bakmetoden. Men ut kommer alltid bröd i stora mängder.

Hantverken försvinner inte i och med att maskinerna gör det stora jobbet. Vår personal kontrollerar hela tiden bland annat jäsning, vikt och gräddning visuellt.

Kraven på ett EMV-bageri är naturligtvis mycket högre eftersom vi ansvarar för våra kunders produkter och dom vill ju bara ha det bästa i sina hyllor. Dom kräver BRC, att vi gör årliga leverantörsbedömningar, skadedjursavtal och brandskyddsavtal m.m.. Dessutom kräver dom av oss ett antal policys, att vi tänker på redlighet enligt branschens krav. Jag tycker att kravbilden vi har på oss underlättar arbetet med att driva ett bageri. Kontentan av alla krav mynnar ut i att vi måste göra alla rätt hela tiden.

Emissionen

10. Fråga: Ni skall ta in mellan 5-10 miljoner i emissionerna. Vad skall ni använda pengarna till? Vad händer om ni inte får in hela beloppet?

Svar: Vi ska använda pengarna till en fortsatt aggressiv utveckling och med en spridd ägarkrets ha beredskap för kommande nyförvärv.

Om vi inte får in hela beloppet i emissionen får vi avstå från att köpa fastigheten eller försöka förhandla om en annan lösning för att kunna förvärva den eftersom vi anser att det är affärsmässigt lönsamt. Fastigheten ligger mitt i centrala Växjö och värdeökningen är även en framtida styrka för företaget.