Höga Nord Rekords handelsbolag

Höga Nord Rekords Label Night 001

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 13:18 CET

Pressmeddelande

Göteborgsbolag ettårsjubilerar med Les Big Byrd och Tross på Pusterviks scen 26/12

När Göteborgsbaserade skivbolaget Höga Nord Rekords startades i början av 2013 var det med visionen att ge ut sinnesutvidgande musik på 7” vinyl. Skivbolaget har sedan blommat upp som 2013 års minsta och mest spännande Göteborgs-skivbolag. De tänder strålkastarna över en scen som sakta växer sig allt starkare, där rötter från nittiotalets klubbscen blandas med spacerock, psykedelia och maskinfunk. Med tre släpp bakom sig och ett fjärde på gång firar skivbolaget sitt ettårsjubileum genom att fylla Pustervik i Göteborg med rymdmusik och monotonrock – på annandag jul.

På scen står skivbolagets andra släpp, spektakulära - Les Big Byrd (bestående av medlemmar från Teddybears STHLM, Caesars och Fireside). Det har sagts att Sverige är för litet för dessa fyra herrars psykedeliapop. Iklädda M-65 parkas och med hemmasnickrade påfågelmasker har de med sina skumma uppträdanden och sin melodiösa rymdrock väckt liv i sinnen man inte visste att man hade! Genom att knappt säga ett ord om sin musik har Les Big Byrd skapat sig ett internationellt rykte som den nya svenska psykedelians Rolls Royce. På scen står också skivbolagets uppkomlingar och kommande släpp, krautiga - Tross (bestående av Anton Kolbe, Anders Kjellberg, Martin Hultqvist och Jonas Nordborg). DJ:ar gör legendariske Robert Leiner (skivbolagets tredje släpp), Joakim Åhlund (Les Big Byrd), Alexander Palmestål (Pistol Disco & Iberia), Christian Pallin (Koloni), Mathias Nilsson och Gustaf Dicksson (Höga Nord Rekords). Fler släpp är nu på gång och 2014 kommer att bli ett spännande år för den som följer Höga Nord Rekords strålkastarsken.

Plats och scen: Pustervik / Stora scen

Tid: 22:00 02:00 (Tross kl 22:00, Les Big Byrd kl 23:00)

Kontaktperson Höga Nord Rekords: Mathias Nilsson 0733973649

Kontaktperson Les Big Byrd: Joakim Åhlund 0735288788