Philipson Söderberg AB

Höga poäng till Errázuriz Max Reserva Sauvignon Blanc. Nu med ny design.

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 15:18 CEST

Errázuriz Max Reserva Sauvignon Blanc 2012 fick nyligen hela 92 poäng (av 100) i den amerikanska tidskriften Wine&Spirits Magazine:

"-This is a cool Sauvignon, electric with scents of citrus and herbs. The wine is rich, with alcohol held in check by a firm edge of acidity. A classic coastal Chilean white for oysters.”

Även svenska vinexperter är nöjda med vinet:

Fulländad. Mikael Mölstad,Svenska Dagbladet.

Toppklass. Jens Dolk, TT Spektra.

Mycket bra. Fynd. Per Bill, Dina Viner.

Ett gott vitt vin från Chile. Carl-Jan Granqvist, Vintips Sveriges Radio P4 Extra.

Nu i juli byter vinet etikett till en sobrare och tydligare design. Helt nytt är att man lyfter fram druvornas odlingsplats, jordmån och klimat, som har så stor inverkan på vinets stil och karaktär. Kvar är förstås Errázuriz vackra vingårdsbyggnad från 1870.

Vingården där dessa druvorna växer ligger bara tolv km från Stilla Havet. Errázuriz har länge arbetat på att plantera vingårdar nära oceanen för att dra fördel av de svala vindarna som sveper in längs dalen. Druvorna plockas tidigt på morgonen när det är svalt för att behålla alla aromer. Ingen fatlagring men tre månader i ståltank 'sur-lie' (på jästfällningen) för att bygga på extra komplexitet i vinet.

Vinet har en stor tydlig sauvignondoft; fläderblom, krusbär, guava och grön sparris. Mycket druvtypisk, hög syra och försommargrön, fräsch frukt. Lång och saftig eftersmak. Passar till sallader, primörer, fisk- och skaldjursrätter och givetvis Chiles egen paradrätt – ceviche. Ostar med syra, t ex lagrad präst-  eller getost passar också bra till detta älskliga vin.

Pris: 119 kr. Nr: 6630. Finns i butik Årgång: 2012 (nyhet 1/3 2013).

Alkohol: 13,5%, Syra 6,5 g/l, Restsötma 2,9 g/l.

www.errazuriz.com  Besök gärna  www.philipsonsoderberg.se/pressrum

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg representerar varumärken med produkter, inom vin och sprit från hela världen. Philipson Söderberg strävar efter att hjälpa konsumenter till den bästa dryckesupplevelsen och hoppas kunna utgöra en källa för kunskap och inspiration.

Genom ett kostnadsfritt medlemskap får konsumenter ta del av ett av Sveriges bästa magasin och nyhetsbrev om mat och dryck. Philipson Söderberg är ett dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation.

www.philipsonsoderberg.se