Höganäs AB

Höganäs AB köper specialpulverföretag 2003-04-01

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2003 00:00 CEST

Höganäs AB slutförde igår ett förvärv av SCM Metal Products, Inc., USA, tillverkare av speciella järn- och metallpulver. SCM’s tidigare ägare var OM Group, Inc., ett gruv- och metallbolag med huvudkontor i Cleveland, Ohio, USA. Köpeskillingen uppgick till MUSD 65 (cirka MSEK 550). Köpet, som sker retroaktivt från 1 januari 2003, förväntas ge positivt bidrag till Höganäsgruppens resultat för innevarande år.

SCM producerar ett brett sortiment av metallpulver, inklusive rostfritt pulver, kopparpulver, kopparoxider, gasatomiserade nickelpulver, elektrolytiskt järnpulver samt speciella koppar-aluminiumlegeringar. SCM's specialprodukter inkluderar GlidCop, en höghållfast kopparlegering med hög konduktivitet, samt Cubond, högtemperaturslödpasta med stor användning inom fordonsindustrin. 2002 var SCM’s omsättning cirka MUSD 80. Företaget har cirka 200 anställda vid produktionsenheterna i Raleigh-Durham, North Carolina och Johnstown, Pennsylvania. SCM's enhet i North Carolina innehåller även ett utvecklingscenter, som ger tekniskt kundstöd och arbetar med att vidareutveckla SCM's produktportfölj.

Claes Lindqvist, VD i Höganäs AB, säger ”SCM's starka position på den nordamerikanska marknaden har ett stort strategiskt värde för Höganäsgruppens Coldstreamdivision, som redan är väl positionerad på de europeiska och asiatiska marknaderna. Tillsammans med Höganäs globala försäljningsnät kommer SCM's produkter att kunna få en god penetrering utanför Nordamerika. Kombinationen tillåter oss att i framtiden samordna produktionen.”

Lindqvist tillade att ”vi är speciellt glada att kunna välkomna många värdefulla och erfarna SCM-medarbetare till Höganäs. Vi är övertygade om att deras bidrag kommer att stärka Höganäs position som marknadsledare.”

SCM kommer att bli en självständig enhet inom Höganäsgruppens verksamhet i Nordamerika, vilken inkluderar den moderna pulverfabriken vid Stony Creek, Johnstown, Pennsylvania samt anläggningen i Niagara Falls, New York.

Höganäs är världens största tillverkare av järn- och metallpulver. Produkterna används i en mängd olika applikationer såsom presspulverkomponenter till fordonsindustrin, hushållsmaskiner samt för användning inom svetsning, friktionsbelägg och andra industriella produkter. Höganäs hade år 2002 cirka 1 400 medarbetare och omsättningen uppgick till drygt MSEK 3 200.

Höganäs den 1 april 2003

Claes Lindqvist