Akademibokhandeln

Högskolerestauranger och Akademibokhandeln skapar nytt cafékoncept tillsammans

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 12:11 CEST

I höst presenteras ett helt nytt koncept på Linköpings universitet när Akademibokhandeln och Högskolerestauranger tillsammans skapar ett rum fyllt av spännande mat- och litteraturupplevelser - ett "one stop shop" - bokhandelscafé. En levande lokal från morgon till kväll!  Tanken är att tillsammans skapa nytta och attraktionskraft på campus.

- Vi ville förnya vårt befintliga cafékoncept och kom på tanken att vi i Sverige hittills inte sett till något i stil med vad som växer fram på större universitet och stadskärnor utomlands. Då Akademibokhandeln på Linköpings universitet låg precis intill vårt café föll pusselbitarna snabbt på plats. Akademibokhandeln och Högskolerestauranger är framgångsrika varumärken i sina respektive branscher och etablerar sig ofta på samma platser. Att sätta sig och ta en god kopp kaffe eller äta lunch medan man läser sin nyinköpta bok känns väldigt naturligt för oss.Vi hoppas att det uppskattas av alla på campus och varför inte även av Linköpingsborna, säger Högskolerestaurangers VD Lennart Jangälv.

- Akademibokhandeln har en lång tradition av att finnas i campusmiljöer så när vi fick frågan om att starta ett bokhandelscafé på Linköpings universitet kändes det mer eller mindre självklart. Vår förhoppning är att bokhandelscafét ska bli en naturlig mötesplats för studenter och lärare. Oavsett om man vill sitta för sig själv och läsa, samtala med varandra eller få inspiration om nya böcker och ämnen, säger Bo Holmberg, affärsområdeschef Akademibokhandeln.

Zodiaken blir det första steget i samarbetet mellan Högskolerestauranger och Akademibokhandeln. Slår det väl ut kan konceptet appliceras på fler platser/lokaler där Akademibokhandeln finns idag.

- Med namn och inredning vill vi föra tankarna till gamla traditioner och filosofier. Att miljön andas tradition och kunskap känns som ett vinnande koncept, framför allt på ett universitet, säger Lennart Jangälv

För mer information Johan Kalodimos, Marknadschef Högskolerestauranger på 08 518 01 168 eller Kerstin Lager, Informationschef KF Media på 070-258 48 04.

Högskolerestauranger AB är Sveriges största leverantör av restauration, café, catering och fest på universitet och högskolor. Högskolerestauranger AB firar i år 42-årsjubileum och är ett studentägt företag med Stockholms Universitets Studentkår som största ägare. Högskolerestauranger AB driver 40 restauranger, caféer och butiksenheter runt om i landet.

Akademibokhandeln är Sveriges marknadsledande bokhandelskedja med 66 butiker spridda över landet. Bolaget har ca 460 medarbetare och omsätter ca 1,4 miljarder kr (2011). www.akademibokhandeln.se