Högskoleresturanger AB (HÖRS)

Högskolerestauranger vinner nya upphandlingar och ökar omsättningen med 20 procent

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 10:38 CEST

Knappt ett år efter rekryteringen av ny VD lämnar Högskolerestauranger styrkebesked. Trots lågkonjunktur och allmänt dystra siffror i branschen beräknas omsättningen öka med 30 miljoner, en förbättring på drygt 20 procent.
– Det är kul men inte helt oväntat säger VD Lennart Jangälv. Bolaget har en stark affärsidé och fantastiskt kunniga och drivna medarbetare. Vi har under hela året kämpat för att leverera kvalitativa och prisvärda måltidslösningar som efterfrågas av våra kunder. Det ser vi nu resultatet av.

Högskolerestauranger AB, Hörs, verkar framför allt på campusområden och platser med nära koppling till universitets- och högskolesektorn. Bolaget är sedan länge etablerat bland annat i Stockholm, Örebro och Uppsala. Under sommaren har Hörs tagit ytterligare steg för att positionera sig som det självklara valet för studenter, lärare och anställda vid svenska lärosäten. Bolaget har under sommaren vunnit nya upphandlingar för att driva café- och restaurangverksamhet på tre campusområden: Mälardalens Högskola i Västerås och Eskilstuna samt på Blekinge Tekniska Högskolas campus Gräsvik i Karlskrona.

- Vi är glada och hedrade över förtroendet säger VD Lennart Jangälv. Det ska bli roligt att kunna erbjuda nya kunder framgångsrika koncept som Caffe PREGO, matbutiken Jalla och vår attraktiva lunchservering.

Samtidigt som Hörs expanderar och etablerar sig på nya orter växer man även på befintliga områden. Bland de större satsningarna finns en ny Jalla-butik på Uppsala Universitet och en restaurang på Örebro Universitet. Trots att utvecklingstakten har varit hög ser nu bolaget över fler utvidgningsalternativ.

- Visst finns det ytterligare campusområden där vi vill skapa moderna mötesplatser och leverera eftertraktade måltidslösningar, säger Lennart Jangälv. Även om expansionstakten är hög så klarar vi av det utan att tumma på service och kvalitet. Hela organisationen känner verkligen av medvinden och alla visar en stor glädje och entusiasm inför de nya utmaningarna.

För mer information
Lennart Jangälv | VD HÖRS | T 08 518 01 164 | M 073 502 4427 | lennart.jangalv@hors.se

Om HÖRS

HÖRS har som affärsidé att ”Med campus som bas och studentnytta i fokus erbjuda måltidslösningar i tiden”. Bolaget driver för närvarande ett 30-tal restauranger, caféer och butiker på universitet och högskolor, från Gävle i norr till Växjö i söder, och omsätter idag cirka 130 mkr. Företagets huvudägare är studentkåren vid Stockholms universitet.

HÖRS var först ut med att ha samtliga restauranger Nyckelhålscertifierade, vilket betyder att du som kund dagligen kan äta en hälsosam lunch. Hösten 2006 blev även Hörs en av de första aktörerna i branschen att servera enbart ekologiskt och etiskt kaffe.