ManpowerGroup

Högskolestudenter vågar inte hoppas på jobb

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 09:01 CEST

Idag startar höstterminen för merparten av Sveriges högskolestudenter. En högskoleexamen ökar möjligheten att komma in på arbetsmarknaden men trots detta tror så få som knappt 6 av 10 högskolestudenter att de kommer att få ett jobb när de avslutat sina studier. Och mindre än hälften tror att första jobbet kommer att matcha deras utbildningsprofil. Detta visar Manpowers senaste Work Life-undersökning bland 2 000 studenter.

Endast 59 procent av Sveriges högskolestudenter bedömer det som sannolikt att de kommer att erbjudas jobb efter avslutade studier. Samtidigt visar Högskoleverkets senaste undersökning att över 70 procent av de nyutexaminerade akademikerna är etablerade på arbetsmarknaden inom ett år.

- En möjlig anledning till att studenterna inte tror på ett jobb efter examen är att många är otåliga och vill ha sitt drömjobb direkt utan att göra några "hundår" på arbetsmarknaden, säger Robert Dybeck, Sverigechef Manpower Student. Vi kan konstatera att det ser extremt lovande ut för majoriteten av studenterna då stor brist på akademiker råder. Dock varierar det mellan utbildningarna. Näringslivet skriker efter ingenjörer och ekonomer medan exempelvis efterfrågan på arkeologer är begränsad.

Stockholmsstudenter mest optimistiska
Det är stockholmsstudenterna som är mest optimistiska, där tror 66 procent på ett jobb efter studierna jämfört med studenterna i Norrland där endast 54 procent bedömer att de kommer att få jobb. En av fem norrlänningar tror till och med att det är osannolikt att de kommer att få ett jobb efter examen. Men den senaste statistiken från Högskoleverket visar att även om det finns vissa skillnader mellan stora och små lärosäten när det gäller etableringen på arbetsmarknaden efter avslutade studier så är skillnaden marginell mellan exempelvis Stockholms Universitet och Umeå Universitet.

Fråga: Tror du att du kommer få ett jobb direkt efter att du avslutat dina studier?
Stockholms län 66 %
Västra Götalands län 62 %
Skåne län 59 %
Norrland 54 %
(Norrland omfattar Gävleborgs län, Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län samt Norrbottens län)

Skillnader mellan ämnesinriktningar
Det skiljer stort i uppfattning om jobb efter studierna beroende på vad man studerar. Mest pessimistiska är humaniorastudenterna där endast 44 procent anser det sannolikt att de ska få ett jobberbjudande efter avslutade studier. Och det är enbart 34 procent av de humaniorastuderande som tror att de kommer att få ett jobb som motsvarar deras utbildningsprofil. Störst är jobboptimismen bland IT- och teknikstudenterna där 71 procent bedömer att de får jobb.

För mer information, kontakta:
Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.
hma@manpower.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel som kontinuerligt kommunicerar vad människor i Sverige tycker om jobbet, lönen och annat som är viktigt i livet. Panelen består av närmare 10 000 personer, som svarar på aktuella frågor om arbetslivet. Panelen representerar ett tvärsnitt av befolkningen, såväl vad gäller ålder och utbildning som geografisk härkomst.

Fakta om Manpower
Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige. Manpower är med sina 4 500 kontor i 80 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom uthyrning, rekrytering, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och omställning. Manpower Sverige finns på 70 orter, har 12 000 medarbetare. Manpower omsatte 6,5 miljarder kr under 2007.