Dellenbanans Vänner

Högskolor möts på spåret på Delsbo Electric 2013

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2012 18:16 CEST

För fjärde året inbjuder nu föreningen Dellenbanans Vänner till elfordonstävlingen "Delsbo Electric". Tävlingen vänder sig främst till landets universitet och högskolor och går ut på att köra en sträcka på ca 3,3 kilometer så energisnålt som möjligt. Vad som skiljer Delsbo Electric från andra liknande tävlingar är att här går loppet på räls, på en bit av en riktig järnväg.

De fordon som studenterna konstruerar är alltså spårgående och det låga rullmotståndet mellan aluminiumhjul och stålräls gör att energiförbrukningen inte blir större än för en vanlig 25-watts glödlampa. Varje år som tävlingen arrangerats har det slagits nya världsrekord, och sedan i våras är det Högskolan i Gävle som håller det med en energiförbrukning på endast 2,40 wattimmar per personkilometer.

Själva tävlingen kommer att äga rum lördagen den 25 maj, men eventet pågår hela helgen med förberedelser, provkörningar, studiebesök, mingel och bankett. Syftet är inte bara att erbjuda en spännande tävling och en teknisk utmaning utan även att skapa en mötesplats mellan studenter och teknikföretag. Delsbo är mer känt för sin kulturhistoria och sina spelmansstämmor, men här i natursköna Hälsingland finns också hightech-företag som behöver rekrytera nya medarbetare.

- Det finns även en pedagogisk poäng, säger Annelie Persson Bäck som är projektledare och tävlingschef. Med Delsbo Electric vill vi visa vilken potential som den spårburna trafiken har när det gäller energieffektivitet och miljövänlighet.

Mer info om tävlingen finns på www.delsboelectric.se

Annelie Persson Bäck, tävlingschef, tel.  073-8134429
Henrik Rödjegård, teknisk chef, tel. 073-0495970