Regionförbundet Örebro

Högsta betyg till EU-projekt lett från Örebroregionen

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 10:58 CEST

EU-projektet e-fashion som handlar om mode- och textildesign får beröm av EU-kommissionen. Det har bland annat gett en positiv inverkan på undervisningen i flera modeskolor i Europa. Projektet har drivits av medarbetare på Regionförbundet Örebro med hjälp av Virginska skolan i Örebro och andra skolor och universitet i sju EU-länder.

Internationella programkontoret har nu utvärderat projektet, på en skala 1-10 har
e-fashion fått 9. Bland annat anser utvärderarna att det ”är ett välskött projekt som har uppnått sitt mål och presenterat sin webbplats och sina slutprodukter på ett användarvänligt och visuellt trevligt sätt”.

– Det är fantastiskt roligt att Internationella Programkontoret vill använda e-fashion som ett skolexempel på hur man som projektägare driver ett transnationellt projekt med så många partner, säger Irén Lejegren regionstyrelsens ordförande.

e-fashion har handlat om att öka och integrera användning av IT och multimedia i gymnasiets yrkesutbildning inom mode- och textildesign. Målgruppen är i första hand elever och lärare. Projektet har bidragit till att minska skillnaderna som finns mellan användandet av IT och multimedia i yrkesutbildningar/högskolor och arbetsliv.

– Projektresultatet lovar gott inför framtiden eftersom regionförbundet kommer att jobba mycket projektorienterat med regionala utvecklingsfrågor. Det är dessutom unikt med den här typen av teknikutveckling inom en traditionellt kvinnlig bransch, fortsätter Irén Lejegren.

På projektets webbplats finns träningsmaterial och slutprodukterna tillgängliga för fri användning och fri nedladdning. Slutprodukten består av läropaket för lärare, ett självstudiematerial för studenter samt en generell guide.

Forskning och praktik
Projektdeltagarna är från Finland, Italien, Polen, Slovakien, Spanien, Storbritannien och Sverige, totalt 18 partner. Virginska skolans hantverksprogram Kläder & Mode i Örebro och Textilhögskolan i Borås har varit pilotskolor i Sverige. Projektets forskningslag har tillsammans med lärare och elever planerat och genomfört pilotförsöken. De har bland annat bestått av kompetensutveckling för lärare och praktiskt arbete för eleverna med hur man till exempel gör sin egen multimediala portfolio. Projektets budget var 3,3 miljoner kronor. Projektet startade under hösten 2004 och avslutades under våren 2007.

Peter Löfsäter, projektledare, 019- 602 63 65
Maria Sahlén Eriksson, projektledare, 019- 602 63 34