Fältbiologerna

Högsta Domstolen behöver dextrosol

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2012 07:29 CEST

Träden i Ojnareskogen faller i en rasande takt. Idag lämnar Naturskyddsföreningen in det sista överklagandet. Nu är det dags att Högsta Domstolen snabbar på. Klockan 15 idag överlämnar vi en hälsning direkt från Ojnareskogen och lite dextrosol till HD. Nu måste de börja jobba, det finns ingen tid att förlora.

Avverkningarna i Ojnareskogen pågår nu intensivare än någonsin. Nordkalk fortsätter trots att landshövdingen igår vädjade till Nordkalk att invänta Högsta Domstolens beslut och pausa avverkningarna. Naturskyddsföreningen lämnar idag in sitt överklagande som det sista innan HD kan påbörja sitt arbete. Man har sagt att fallet är prioriterat och att beslut om prövning kan komma redan i slutet av september.

- Men HD måste jobba ännu snabbare säger Lisa Behrenfeldt, nyligen anländ från Ojnareskogen. Skogen faller nu och i ett ofattbart högt tempo. Vi ser på medan unika naturvärden försvinner.

Under aktionen utanför HD kommer demonstranterna överlämna en hälsning direkt från Ojnareskogen och ett paket dextrosol med en uppmaning om att arbeta snabbare.

- Jag kommer precis från Ojnareskogen och såg verkligen förrödelsen där avverkningsmaskinerna gått fram. Vi kan inte vänta tills slutet av september, då riskerar hela skogen att vara borta, säger Lisa Behrenfeldt.

- Det är ofattbart att man får tillstånd att förbereda kalkbrottet utan att rättsprocessen är över, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna. Mark- och miljööverdomstolens dom har fått stark kritik för att den bryter mot lagen. Därför är det viktigt att HD prövar ärendet innan den världsunika miljön har gått förlorad.

Kontakt:

Lisa Behrenfeldt, nyligen anländ från Ojnareskogen
070-4620373

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna, på plats i Ojnareskogen
070-8142082

twitter: #Ojnare
ojnare.nu

facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna
faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.