Piratpartiet

Högsta domstolen ger tumme upp för rättsosäker fildelarjakt

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2012 09:35 CET

I dag fastslog Högsta domstolen dom i ePhone-ärendet. Man beslutade att det nu är fritt fram för upphovsrättsinnehavarna att begära ut fildelares kunduppgfter, då man anser att upphovsrättsinnehavarens ekonomiska intressen går för den enskildes personliga integritet. Piratpartiet är kritiskt till detta.

– Beslutet innebär att upphovsrättsindustrin med Högsta domstolens goda minne nu kan börja leka polis och skicka utpressningsbrev till de omkring 2 miljoner fildelare som finns i Sverige, säger partiets ledare, Anna Troberg. Det är en orimlig och rättsosäker situation som tydligt pekar på ett akut behov av att reformera upphovsrätten.

Högsta domstolens beslut kommer också att få konsekvenser för internetoperatörerna. I april slog EU-domstolen fast att uppgifter som lagrats i enlighet med datalagringsdirektivet inte kan lämnas ut för IPRED-ärenden, men uppgifter som samlats in i andra syften kan fortfarande lämnas ut.

– Här finns en möjlighet för internetoperatörerna att slå ett slag för sina kunders personliga integritet, säger Troberg. Genom att se över hur man lagrar sina kunduppgifter och ha tydligt uttalade syften för lagringen kan man om inte stoppa IPRED:s negativa verkningar, men åtminstone mildra dem.

Det senaste året har upphovsrättsindustrin mobiliserat och flera personer har dragits inför rätta. Tidigare i veckan kom två nya fildelningsdomar. Den ena resulterade i villkorlig dom och samhällstjänst. Den andra i samhällstjänst och skadestånd.

– Hovrättens dom kommer att föra upphovsrättsindustrins härjningar kommer närmare inpå knuten. Fildelningsåtalade kommer inte längre att vara anonyma ansikten i tidningen. De kommer att vara din familj, dina vänner, du själv. I slutänden kommer naturligtvis detta att tvinga fram en reformation av upphovsrätten, men det hade varit trevligt att nå dit utan så mycket lidande på vägen, avslutar Troberg.

Mer information:
Högsta domstolens beslut

Brottskod 5150 - sajt med information om pågående fildelningsmål, länkar till tidigare domar, etc.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.